reklama

Nestor českých herců Karel Hábl. V nové komedii Divadla Radka Brzobohatého Řádí jako tajfun

reklama

Ve věku dvaaosmdesáti let se na jevišti cítí „skoro“ jako mladík. Čtyřhodinové zkoušky nové komedie v Divadle Radka Brzobohatého nesoucí název „Řádí jako tajfun“, jsou dle jeho slov sice na hraně, ale ne dosti na tom, večer si střihne postavu Arnošta z Pardubic v muzikálu Noc na Karlštejně v severočeské Budyni nad Ohří, kam dojede po vlastní ose.

„V tomhle věku je důležitý nejen fyzický pohyb, ale důležité je též zaměstnávat hlavu, tedy pamatovat si nejen texty, ale také aranžmá té které divadelní hry. Důležitý je pro mě i styk s mladými kolegy. Neříkám, že nejsem sem tam unavený, ale blíží se konec sezony a pak si snad odpočinu na chatě,“ říká herec Karel Hábl, jehož vypracovanou figuru by mu mohl závidět leckterý čtyřicátník.

„No, ptáš se dobře. Jak se udržuji v kondici? Ráno cvičím několik protahovacích cviků, pár dřepů a pak třikrát týdně chodím plavat. Také mám pohyb na chatě, kde se starám o zahradu. To je někdy tělocviku až nad hlavu. A když uvážíš, že v téhle nové komedii Řádí jako tajfun, která měla teď 20. června 2018 v Divadle Radka Brzobohatého premiéru, sebou mlátím, a to doslova o zem, tak ať mi někdo řekne, že se dost nehýbu,“ uzavírá Karel mou otázku ohledně obdivuhodné tělesné kondice.

Od roku 1968 bylo jeho hlavní domovskou scénou Hudební divadlo Karlín. Odehrál zde desítky hlavních rolí a partnery mu byly největší operetní hvězdy šedesátých a sedmdesátých let. „Tak to víš, na tuhle dobu se zapomenout nedá, ale ve vzpomínce na svá dřívější divadelní léta nemohu příkladně zapomenout na skvělého herce a gentlemana, Oldřicha Nového. Maestro Nový, jak jsme mu všichni říkali, byl i ve svém vysokém věku vždy takový, jakým jsme ho znali. Frakman, gentleman a jak se říká, vždy na úrovni. On měl vždycky šatnu sám pro sebe. Prostě nechtěl, aby se jako gentleman ve svém věku svlékal před ostatními mladšími kolegy. Pokaždé, když přišel, tak si zapaloval v šatně svíčku. V klubu, po představení pil šampaňské, a protože tehdy nebylo růžové, které on z předválečných a válečných let miloval, objednával si k šampaňskému lahev Beaujolais a míchal to dohromady. Jsou i smutné vzpomínky. Příkladně Laďka Kozderková, úžasná subreta, která zemřela mladá nebo Milena Zahrynowská, která se popravdě řečeno bohužel upila k smrti. No, to je život. Škoda je, že opereta jako taková z Karlína úplně zmizela. V Brně, v Plzni, Ostravě, všude opereta funguje, v Praze ji zlikvidovali,“ vzpomíná Karel Hábl.

Málokdo ovšem ví, že Karel byl v užším výběru na slavnou filmovou roli Limonádového Joa. „Byli jsme tři, Jirka Kodet, Karel Fiala a já. Nakonec jsem zbyl já a Karel Fiala. Důvodem, proč jsem nakonec tuhle roli nedostal, byla slova Miloše Kopeckého. Ten prohlásil, že Fiala je vzezřením Limonádový Joe jak „vyšitej“ a bylo vymalováno,“ usmíval se Karel Hábl. První Karlovou manželkou byly Hanka Jirotková, dcera Zdeňka Jirotky, který napsal slavného Saturnina.

„Pan Jirotka byl veskrze vážný člověk, ale co vím, tak Saturnina napsal doma, převážně v koupelně a to na popud spisovatele Jana Drdy. Jirotka měl vyprávět v jeho přítomnosti různé příběhy ze života svého i jiných a Drdovi se to tak líbilo, že mu řekl „tak to napiš“. Tak vznikla jeho jedinečná a slavná kniha Saturnin. A proč psal Jirotka v koupelně? Kniha Saturnin vznikala v průběhu druhé světové války, a protože musela být v noci perfektně zatemněna okna, což tehdejší úřady bedlivě kontrolovaly, bylo bezpečnější psát v koupelně, kde okno nebylo.“

Foto: Herminapress

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama