Zodpovědnost za svoje zdraví. Máte?

Autor: dne 31 ledna 2015

Rok 2011 byl pro mě přelomový v mnoha ohledech. Díky 10 dennímu pobytu v nemocnici a následné rekonvalescenci doma jsem konečně pochopila některé souvislosti. Velmi mi pomohl i poslech záznamu přednášky MUDr. Jana Hnízdila, kdy doslova říká: „nemoc = nemít MOC nad svým životem“.

Byl to největší AHA moment za celý rok a já se vědomě rozhodla převzít plnou odpovědnost za vlastní zdraví a to jak po fyzické tak i duševní stránce.

Začala jsem hledat faktory, které můžu ovlivnit a mají dopad na výsledné zdraví. Asi nikoho nepřekvapím, když napíšu, že se jedná především o stravu, cvičení, psychické „nakopávače“ (u mě v podobě tvoření, zvířat a přírody), dobré vztahy s nejbližšími lidmi, sebeuspokojení z práce atd.

Největším oříškem pro mě byla právě oblast zdravého stravování. A tak začal můj stále trvající experiment, kdy zkouším nové potraviny, recepty, ingredience, koření, … Díky narození syna, kdy vyvstala nutnost časově zkrátit proces přípravy jídla a uzpůsobit ho jeho potřebám, se můj pohled na pojem „zdravé jídlo“ hodně změnil. Navíc ne všechny ozkoušené věci se mi osvědčily – což je logické. Každý jsme individuální a tak prostě každému z nás chutná a vyhovuje něco jiného. :-) Nicméně to, co se mi osvědčilo, zůstalo natrvalo součástí mého jídelníčku. Krátký přehled mých NEJ objevů za poseldní dobu je zde:

  • Semínka: Chia ( nevařené pudinky, do kaší, smoothie atd.) a Konopné

  • Sušené plody: Góji – Kustovnice čínská a Brusinky

  • Fermentované sójové produkty: Tempeth a Miso

  • Přílohy: Pohanka, Kus-Kus, Cizrna, Jáhly a Bulgur

  • Zelenina: Rukola a Řapíkatý celer

  • Ovoce: Kaki, Pomelo a Žlutý cukrový meloun

  • Nori řasa

  • Kurkuma

  • Mandlové mléko domácí
  • Přepuštěné máslo – Ghí (lze vyrobit doma – já kupuji v Německu za 4 Eura/500g – Butterschmalz)

  • Kokosový olej

  • Proces nakličování (semínka, obiloviny, luštěniny, ořechy,…)
  • Smoothie (Tohle je můj největší pomocník – rychlé, chutné, pokaždé jiné jídlo, které můžu vzít pohodlně všude s sebou! Často doplňuji právě chia semínky a míchám listovou zeleninu s ovocem.)

  • Fermentovaná vločková kaše pro zachování maxima vitamínů a enzymů a jako zdroj energie na několik hodin (Používám nejčastěji směs různých druhů vloček např. ovesných, špaldových, žitných, amaranthových, pšeničných, … Zalité vodou přes noc krásně nabobtnají. Osobně přidávám rovnou i semínka a sušené plody jako góji, brusinky, hrozinky atd. A vynechávám mléko. Vše ráno rozmixuji a v případě potřeby ohřeji a dochutím skořicí, kokosovým/olivovým olejem, přidám čerstvé ovoce, jogurt,…)

Od mého vědomého rozhodnutí – starat se o vlastní „palivo“ – uběhly 3 roky a stále to je jedno z mých nejlepších rozhodnutí. Jen si ho musím občas připomenout, protože zažité (zlo)zvyky z dřívějších let se opakovaně hlásí o slovo, stejně jako můj velký nešvar v podobě emočního jedení. Letos chci v tomto zvyku pokračovat a vyzkoušet minimálně 1 novou věc každých 14 dní. :-)

Jak to máte s postojem k jídlu vy? Staráte se o kvalitu svého „paliva“?
Kde hledáte inspiraci? Vnímáte, když vám tělo značí, že nějakou potravinu potřebuje?
S láskou k dobrému jídlu, Anna

Autor: Anna Černá, www.anna-cerna.cz

Napište odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *