16 tipů pro šťastnější život aneb jak dosáhnout zenu

Autor: dne 22 listopadu 2019

Zen je ne zcela lehce definovatelný stav mysli. Jde o název odnože budhistického náboženství, ale v dnešní době jej používáme jako vyjádření vnitřního klidu a míru. Nalézání tohoto stavu je dlouhou cestou, která vyžaduje správné nastavení vlastních priorit, zastavení se, přemýšlení, ale i umění tok myšlenek zastavit a zkrátka jen být. Proces může být o to složitější, pokud zastáváte náročnou pracovní pozici a máte málo volného času. Hledat své vnitřní štěstí vám mohou pomoci následující tipy.

  1. Žijte přítomností

Často jsme nastavení tak, abychom se neustále honili za něčím, co nás čeká v budoucnosti a zároveň se trápíme něčím, co bylo nebo nebylo v minulosti. Zen je o přítomnosti, o uvědomění si sebe samotného tady a teď, prožití krásy aktuálního okamžiku.

  • Propojte se s ostatními

Velmi těžko dosáhnete pocitu štěstí, pokud se neobklopíte osobami, které máte rádi. Starejte se o vztahy se svými blízkými, travte s nimi dostatek času. Velký kus štěstí si zajistíte tak, že se svými milovanými zůstanete ve spojení. „Nastavte si společné chvíle se svou rodinou, blízkými jako prioritu, ne jako aktivitu, na kterou možná zbyde, možná nezbyde trocha času. Važte si, že je máte a pečujte o vaše vztahy, aby zůstaly pevné,“ radí Richard Jisl, fyzioterapeut a odborný ředitel centra HEALTHY-LIFE s.r.o.

  • Dělejte věci, které milujete

Určete si čtyři až pět činností, které děláte nejradši, které vás činí nejšťastnějšími a zaručeně vám zlepší den a dělejte je každý den. Může jít o trávení času s rodinou, čtení, sport, hudební nástroj, cokoliv. Ujistěte se, že si pro vaši oblíbenou činnost najdete každý den chvíli času. Pokud je vaše oblíbená činnost propojena s vaší prací, tím lépe, ale nezapomeňte přitom na předchozí pravidlo.

  • Soustřeďte se na pozitiva

Život není procházka růžovou zahradou, někdy je lépe, někdy hůře. Štěstí ale určitě nedosáhnete tak, že se budete neustále plácat v tom zlém, co vás potkalo. Přeneste svou pozornost na to dobré, i kdyby to měly být jen drobnosti. Pokuste se najít něco pozitivního i v negativních zkušenostech. Zlomená noha v sádře znamená štěstí, že žijete ve světě, kde máte skvělý přístup k lékařské péči. Hádka s blízkým člověkem znamená, že máte někoho, komu na vás záleží natolik, že mu stojíte za rozčilování. Vyhazov z práce zase přináší možnost nového, třeba i lepšího začátku. Součástí naší civilizace je dramatizování věcí, abychom sami měli větší pocit důležitosti. Když se člověk ohlédne zpět, vidí, že ta dramata nakonec byly téměř bezvýznamné epizody a že často vyplýtváme velké množství energie zveličováním a strachem,“ vysvětluje Richard Jisl, fyzioterapeut a odborný ředitel centra HEALTHY-LIFE s.r.o.

  • Dělejte práci, kterou milujete

V práci trávíme zpravidla 8 hodin denně, což je z celého dně třetina. Opravdu chcete třetinu času trávit něčím, co neděláte rádi? Na změnu nikdy není pozdě a pokud vám vaše práce nepřináší radost, vyplatí se věnovat úsilí hledání něčeho jiného. Pokud jste do své práce zanícený, jste šťastným jedincem. Poznáte to tak, že když pracujete, zapomenete na vše okolo a soustředíte se jen a pouze na svůj úkol, který řešíte s absolutním zapálením, aniž by vás to výrazně vyčerpávalo.

  • Jezte zdravě a v klidu

Velká část psychické pohody je ovlivněna také tím, čím se stravujeme. Těžká jídla s sebou přinášejí únavu, naopak čerstvá, syrová zelenina a ovoce spíše probouzí. „Z vlastní zkušenosti vím, že změna stravování má na lidský organismus opravdu velký vliv, ať už jde o shození přebytečných kil, posílení imunity, uzdravení kožních onemocnění nebo alergií. Velká změna probíhá také v psychickém rozpoložení člověka,“ říká Stanislav Petříček, zakladatel bistRAWveg, popularizátor zdravého životního stylu pro manažery, spolumajitel společnosti TP Consulting

  • Pomáhejte ostatním

Není lepší pocit, než pomoci jiné lidské bytosti. Nestavějte se k ostatním zády a pokud můžete pomoci, udělejte to.  Vše dobré, co uděláte pro jiné, se vám dříve nebo později vrátí. Odměnu však určitě neberte jako důvod pomoci.

  • Najděte si chvíli klidu

Svět je hektickým místem, kde se neustále něco děje tak rychle, že někdy není čas se na chvíli zastavit a najít si chvíli klidu. Pokud se vám však podaří si najít chvíli na samotu a ticho, může se to stát nejšťastnějším momentem vašeho dne.

  • Buďte empatičtí

Množství našich vlastních myšlenek a zážitků v nás často vyvolá sebestředný a sobecký pocit. Empatie a soucítění s ostatními jsou však důležité pro pochopení, že i lidé kolem nás mají své radosti a strasti. „Pokud se pokusíte utrpení jiných naslouchat a pochopit jej, možná zjistíte, že se tím vaše vlastní trápení zmenší, protože se na něj přestanete tolik soustředit,“ radí Stanislav Petříček, zakladatel bistRAWveg, popularizátor zdravého životního stylu pro manažery, spolumajitel společnosti TP Consulting

  1. Buďte vděční

Nic není samozřejmost. Hodnotu čehokoliv, co máme, cítíme často až ve chvíli, kdy to ztratíme. Vděčnost je uvědomění si, že lidé, věci a děje okolo jsou pro nás důležité a vážíme si jich. Nebojte se vděčnost vyjádřit nahlas.

  1. Hýbejte se

Pokud pravidelně necvičíte, nejspíše pro vás bude trochu těžší začít, ale o to více to bude stát za to. Pohyb vylučuje do těla endorfiny, pomáhá zbavit se stresu a udržuje tělo zdravé. Začít můžete třeba jen rychlou chůzí a postupně přejít do běhu a uvidíte, že vám vaše tělo po fyzické i psychické stránce poděkuje. Není však dobré se do ničeho nutit. Zjednodušeně můžeme říci, že by lidé měli běhat tak, aby se po běhu cítili šťastní a spokojení ne proto, že už to mají za sebou, ale protože se jim v jejich těle líbilo po celou dobu běhu i po něm a už po doběhnutí se těší na další trénink. Křečovité úsilí a přetěžování vede většinou k sebepoškozování,“ doporučuje Richard Jisl, fyzioterapeut a odborný ředitel centra HEALTHY-LIFE s.r.o.

  1. Učte se

Člověk není nikdy příliš starý na to, aby vstřebával nové vědomosti a dovednosti. Nemusí přitom jít o žádné formální vzdělávání, stačí si občas přečíst zajímavou obohacující knihu, najít si nový koníček, nechat si poradit od zkušenějších. Vědomí osobního pokroku v určité oblasti může k vašemu pocitu štěstí přispět velkou měrou.

  1. Zjednodušte vše, co jde

Určete si, co je pro vás důležité, tomu věnujte energii a všeho ostatního se zbavte. Řeč je o činnostech, věcech i lidech. Eliminujete tak chaos ve svém životě a docílíte větší spokojenosti. V jednoduchosti je přece krása.

  1. Meditujte

Není nutné se hned učit složité jogínské pozice či se účastnit hromadných meditací pod vedením lektora. Pro začátek stačí malý trénink, klidně hned teď. Zavřete oči, nemyslete vůbec na nic a soustřeďte se pouze na svůj dech. Vnímejte, jak vzduch přichází do vašeho těla a zase jej opouští. Čím více toto budete praktikovat, tím lépe vám časem půjde nenechat se rozptylovat myšlenkami.

  1. Naučte se přijímat

Je dobré umět věci v životě ovlivňovat, ale je také pravdou, že se nám toho spoustu děje, aniž bychom se o to nějak zapříčinili. „Štěstí tkví v umění přijímat to, co přichází, nesnažit se měnit lidi kolem sebe, ale přijímat je takové, jací jsou. Zkrátka uvědomit si, že je zbytečné plýtvat energii snahou změnit věci, které změnit nejdou,“ shrnuje Stanislav Petříček, zakladatel bistRAWveg, popularizátor zdravého životního stylu pro manažery, spolumajitel společnosti TP Consulting

  1. Užívejte si čas v přírodě

Věnujte volný čas procházkám v přírodě. Pokud si tento luxus nemůžete dopřát, zkuste se alespoň každý den podívat na východ či západ slunce. Příroda člověka stvořila a člověka nabíjí. Pohled do zeleně je zdravý a relaxační pro naše oči, chůze voňavým lesem pohladí na duši.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit Přihlášení

Napište odpověď