reklama

40 % studentů je přesvědčeno, že jejich budoucí povolání ještě ani neexistuje

reklama

Společnost Kaspersky Lab se ptala studentů vysokých škol, jakou mají představu o svém budoucím povolání. 40 % z nich uvedlo, že se připravují na práci, která ještě ani neexistuje.
 
Neustálý pokrok ve vývoji technologií se odráží ve změnách náplně nejrozličnějších povolání. Například i tradiční profese jako je medicína nebo zemědělství udělaly za uplynulá desetiletí veliký krok kupředu, kdy se adaptovaly na nové technologie, bez nichž si už každodenní práci doktoři ani zemědělci nedokáží představit. Zde je pár dalších příkladů povolání, na která se dnešní studenti připravují:

  • Telechirurgie (též robotická chirurgie): Při operaci už chirurg nebude muset být na operačním sále spolu s pacientem. Místo toho bude na dálku ovládat chytré nástroje.
  • Specialista na komunikaci mezi lidmi a roboty: Roboti se stanou běžnou součástí pracovních procesů i běžného života, a proto bude nutné je naučit zvládat komunikaci s lidmi a rozpoznávat jejich emoce. Stejně tak i lidé se budou muset naučit efektivně řídit chytré stroje.
  • Architekt rozšířené reality: Rozšířená realita doplňuje reálný obraz světa o počítačem vytvořené objekty. Architekti rozšířené reality budou přenášet reálný svět do 3D modelů, aby mohli nové virtuální prvky lépe zasadit do prostředí.
  • Vývojář pro chytré domácnosti: Chytrá domácnost představuje ekosystém, který by se měl přizpůsobit požadavkům, zvyklostem, vývoji a prostoru každé jednotlivé rodiny. Proto budou za potřebí tvůrčí developeři, kteří budou schopni koncept smart-home přizpůsobit konkrétní rodině.
  • Módní návrhář pro 3D tisk: Oblečení budou stále častěji vyrábět počítače. Proto bude zapotřebí 3D návrhářů, kteří vytvoří takové návrhy oblečení, které do posledního detailu vytvoří stroje.

„Překvapilo mě, že si pouze 40 % studentů myslí, že jejich pracovní pozice ještě ani neexistují. Jsem totiž přesvědčený, že se náplň téměř všech profesí v průběhu následujících 20 let radikálně změní. Tím hlavním zdrojem změn budou nové technologie, průmysl 4.0 a především umělá inteligence, které změní pracovní trh. Proto pro současné studenty bude více než kdy dříve nutné, aby se vzdělávali i po skončení školy a přizpůsobovali se novým trendům,“ říká Steve Sully, spoluzakladatel globální personální agentury Robert Half Technology.

Všechna tato povolání budou závislá na technologiích a přidružených systémech, a proto budou vyžadovat podporu v oblasti kybernetického zabezpečení.

„Kybernetická bezpečnost je v současnosti velmi důležitá a její význam do budoucna ještě posílí, protože se digitální technologie stanou hlavní hnací silou spousty budoucích profesí. Bezpečnost musí být součástí všech technologických procesů, aby nedošlo k ohrožení životů nebo zneužití umělé inteligence. Kyberzločinci se totiž budou neustále snažit využívat možnosti, které jim propojený svět nabízí. Náš obor ale trpí nedostatkem šikovných absolventů, proto bych chtěl studenty pobídnout ke studiu tohoto důležitého a v budoucnu velmi žádaného oboru,“ doplňuje Eugene Kaspersky, CEO společnosti Kaspersky Lab.

Společnost Kaspersky Lab se rozhodla podpořit studenty, aby kreativně přemýšleli o bezpečnostních výzvách kybernetiky, které přinese blízká budoucnost. Vyhlašuje proto studentskou soutěž: The Secur’IT Cup, které se mohou zúčastnit studenti z celého světa. Soutěžící mohou vyhrát 10 tisíc dolarů a zároveň se setkat s podobně naladěnými studenty. Soutěž jim také nabídne zajímavý vhled do oboru kybernetické bezpečnosti. Témata letošního ročníku se zaměřují na problémy, které ještě před pár lety vypadaly jako sci-fi, ale vlivem nových technologií se z nich pomalu stává realita:

  • Propojené zdravotnictví – zabezpečení telechirurgických propojených přístrojů před malwarem a neoprávněným získáním vzdálené kontroly.
  • IoT – ekosystém chytré domácnosti musí být zabezpečen před hrozbami, které jsou způsobeny zranitelnostmi síťových komponent.
  • Osobní bezpečnost – vytvoření přísných etických pravidel definujících vztah mezi robotem a člověkem.

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama