reklama

Průzkum: 70 % ZŠ a SŠ nemohlo během pandemie naplno pomáhat žákům s hledáním vhodné kariéry

reklama

Zrušené exkurze u potenciálních zaměstnavatelů, zrušené burzy práce, zrušené besedy s odborníky či zrušené stáže a praxe. A především nemožnost osobního či skupinového poradenství, které na základních a středních školách studentům poskytují odborní kariérní poradci. I takovéto negativní dopady přineslo uzavření škol v důsledku koronavirové pandemie.

Jak vyplynulo z průzkumu společnosti Salmondo, který se uskutečnil mezi kariérními a výchovnými poradci na 75 českých základních a středních školách, uzavření škol se negativně projevilo na možnostech, které studenti standardně mohou využít při rozhodování o navazujícím studiu či vhodném profesním směřování.

Poradcům chyběl zejména osobní kontakt

„Průzkum ukázal, že téměř 70 % poradců uzavření škol znemožnilo vykonávat aktivity, které běžně v rámci podpory studentů nabízí. Respondenty jednoznačně nejvíce zasáhla nemožnost individuálních konzultací, které sice bylo možné realizovat online, nicméně zdaleka ne v takové míře, jak je běžné. Řada poradců navíc potvrdila, že je osobní kontakt v rámci poradenství velmi podstatný a online konzultace jej nemohou zcela nahradit,“ upozornil Tibor Kučera ze společnosti Salmondo. 

Školy také musely zrušit řadu aktivit, které pro své studenty v rámci jejich budoucího uplatnění běžně pořádají. „Nejčastěji šlo o zrušené exkurze do firem, workshopy, besedy se zástupci firem, skupinové diskuze žáků, burzy práce, spolupráci s úřady práce či projektovou výuku, jako jsou například fiktivní firmy,“ uvedl Kučera. 

S hledáním vhodného oboru pomohou chytré aplikace

Na druhou stranu, téměř 50 % poradců vnímalo i pozitivní dopady, které uzavření škol přineslo. Pedagogové zmiňovali především větší samostatnost studentů, kteří byli nuceni převzít více zodpovědnosti za své rozhodnutí a museli si sami aktivně vyhledávat informace ohledně možností a povinností, které je čekají. Jako nejčastější přínos potom poradci uváděli možnosti využití online nástrojů specializujících se na podporu studentů při volbě dalšího studia či profesního směřování.

Řada poradců s nimi dosud neměla příležitost pracovat nebo o jejich existenci vůbec nevěděla. Díky možnosti si tyto nástroje během distanční výuky vyzkoušet je tak řada z nich plánuje zařadit mezi aktivity, které studentům standardně nabízejí.

Jednou z možností, kterou školy v rámci online podpory studentů mohli využít, je aplikace od společnosti Salmondo. Ta má za cíl podpořit poskytování kariérového poradenství na základních a středních školách. Jde o uživatelsky jednoduchou webovou aplikaci, připravenou ve spolupráci s předními českými odborníky. Díky propracovaným psychologickým testům, dotazníkům a dalším nástrojům se díky ní žáci dozví více o sobě a o tom, jaké studium a profesní cesta by pro ně mohla být ta pravá.

„V reakci na uzavření škol jsme aplikaci nabídli všem školám do konce školního roku zdarma. Během tří měsíců tuto možnost využilo přes 240 škol z celé České republiky. Aplikaci použilo 5 500 studentů, kteří vyplnili téměř 10 000 testů a dalších modulů, jež aplikace obsahuje,“ dodal Kučera.  

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama