reklama

Sdílená ekonomika je stále využívanější. Vedle bydlení, financí a aut i v rámci komunit

reklama

Sdílená ekonomika již několik let láká zájem mnoha lidí po celém světě včetně Čechů. A nejedná se pouze o sdílená auta, kola a koloběžky, ale i pracovní prostory, ubytování, bydlení či půjčky. Stále častěji ale také věci spojené s údržbou domu, kutilstvím či volnočasovými aktivitami.  Lidé mezi sebou sdílí motorové pily, tlakové myčky, kvalitní fotoaparáty či hudební nástroje.

„Češi totiž stále více využívají služeb sdílené ekonomiky, zejména kvůli finanční úspoře, lepší kvalitě služeb, ale také touze zkoušet nové věci,“ říká Karel Kotoun, senior konzultant finančních služeb z Accenture ČR.

Sdílení auta čeká růst

Sdílené automobily jsou pomyslným etalonem sdílené ekonomiky a jako finančně nákladný předmět denní potřeby je lidé využívají hodně a rádi. Ušetří totiž výrazně na pořízení i provozu a carsharing navíc nabízí mnoho dalších výhod.

„Sdílená auta v současnosti využívá stále více Čechů. Jedná se většinou o mladé lidi mezi 20 a 30 lety, kteří si nejčastěji pochvalují svobodný životní styl bez nutnosti a komplikací automobil vlastnit a s tím spojené nízké náklady služby. Stále více lidí si také uvědomuje a dokáže si spočítat, že pokud najedou za rok méně než 10 000 km, rozhodně se jim nevyplatí pořizovat si vlastní vůz. To platí pro mladší uživatele, ale i pro rodiny, které takto řeší potřebu druhé vozu,“ říká Milan Beutl, ředitel českého zastoupení Anytime carsharing.

Půjčování peněz a financování

„Stále populárnější je také půjčování peněz skrze specializované peer-to-peer platformy (P2P). Přímým propojením zájemců o půjčku s těmi, kdo peníze chtějí půjčit, totiž šetří nemalé náklady. Tyto služby tak nahrazují banky a svým uživatelům umožňují získat půjčku, a to levněji. Investoři si naopak přijdou na lepší úrok, než kdyby své peníze nechali ležet v bance,“ říká Karel Kotoun z Accenture ČR.

Po Airbnb a coworkingu přichází coliving

Spolubydlení již není jen pro studenty. Fenomén Airbnb je již dostatečně známý a jeho popularita pomáhá prošlapávat cestu dalším podobným směrům. Na specializovaných portálech najdou studenti, ale i další lidé s mladým životním stylem možnosti, jak bydlet levněji a ve společnosti lidí, kteří žijí podobně.

Komunitní sdílení

Dalším fenoménem, který v posledních letech také získává na popularitě, je komunitní sdílení, kdy si skupina sousedů nebo kamarádů pořídí dražší věc, kterou pak využívají všichni na základě dohody. Nejčastěji se zde jedná o sdílení věcí jako je například sekačka, motorová pila, ale objevují se i méně časté věci specifické pro charakter konkrétní komunity, jako například hudební nástroje.

To potvrzuje i výrobce pomocníků pro dům, byt a zahradu. „Lidé si stále většinu produktů kupují pro svoje vlastní užití, chtějí je vlastnit a mít kdykoliv po ruce doma či garáži. V poslední době ale sledujeme dva trendy. Prvním je stále častější využívání zapůjčení produktů na den či víkend z našich půjčoven, druhým pak komunitní nákup, kdy si například tři sousedé zakoupí tlakovou myčku či čerpadlo a vzájemně je sdílejí,“ říká Lukáš Rom ze společnosti Kärcher.

Ve středu zájmu jsou poslední roky také karavany a obytné vozy. „Popularitu ještě umocnila pandemie covid-19, prodej obytných vozů meziročně vzrostl o 200 %. Obytné vozy ale nejsou levná záležitost, kvalitní luxusní vozy mají díky modernímu vybavení a technologiím pořizovací hodnotu i přes 5 miliónů Kč. Někteří zákazníci si je tak kupují napůl se svými kamarády či členy rodiny,“ prozrazuje Pavla Skolil ze společnosti Morelo CZ.

Volnočasové aktivity

Sdílené ekonomice pomáhají také projekty typu Startovač nebo Hit Hit. Pomáhají například muzikantům vybrat peníze na vydání alba, síti posiloven či restaurací pomohli v době covidu s přežitím díky příspěvkům od fanoušků, ale pomáhají také získat prostředky na sportovní a volnočasové aktivity v dané lokalitě. Například v Roztokách u Prahy nyní skupina místních chce vybudovat bike park, kde si děti, mládež i dospělí budou moci zlepšovat své dovednosti jízdy na kolech. Hodně práce dělají svépomocí, ale na vybudování celého bike parku potřebují finanční podporu, kterou se jím daří postupně sbírat právě nyní na Hit Hit.

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama