Prokrastinace neboli chorobné odkládání úkolů patří k fenoménům dnešní doby. Devět z deseti Čechů přiznává, že aktuálně odkládá nějaké ze svých povinností. Úzce s tím souvisí zaměstnanost, která se v Čechách vyšplhala na maximum. Nouze o lidi na trhu práce (podle Úřadu práce ČR klesla v letošním říjnu celková nezaměstnanost pod 3 %) přináší na zaměstnance větší nával povinností, pod jejichž tíhou hrozí řadě z nich frustrace a vyhoření. Nedostatek času tak lidé řeší právě odsouváním některých úkolů. A chorobných odkladačů není málo, podle nejnovějšího výzkumu společnosti myTimimezi 700 respondenty se mezi ně řadí téměř každý sedmý Čech.
Několik zjištění průzkumu:
- Jen desetina zaměstnaných Čechů skutečně nicneodkládá
- 15 % zaměstnanců jsou chroničtí odkladači– úkoly odkládají déle než měsíc
- 28 % lidí chronicky odkládá nákup dárků, což patří mezi velmi neoblíbenéčinnosti
- Nejvíce odkládají mladí lidé, zařizování věcí je prý nadprůměrně vyčerpává
- Velká část lidí nakonec úkoly řeší v pracovní době, 14 % lidí deleguje své povinnosti na partnera
- O možnosti delegování úkolů na speciální službu zatím dvě třetiny neví
- V případě oprav a údržby domácnosti či obíhání úřadů by službu ocenili
Odkládání, doména mladých do 30 let
Lidé jsou zahlceni stále větším množstvím úkolů, jejichž vyřešení si nechávají na později, mnohdy na neurčito. Z průzkumu společnosti myTimi vyplývá, že 15 % z nás povinnosti odkládá chronicky, a to více než měsíc a déle. „Odkládání vnímáme jako fenomén dnešní doby. Podle nás lidé nejsou línější než dříve, jen čas je nám cennější. Čím více ale povinností hromadíme, tím nám zbývá méně času a především nákladů k jejich vyřešení,“ říká Jan Skovajsa, zakladatel společnosti myTimi. Nejvíce úkolů odkládají zejména mladí lidé do 30 let. Jsou přesvědčeni, že mají k dispozici velmi málo času a zařizování věcí je také nejvíce vyčerpává.
„Jedním z důvodů odkládání je dnes až extrémní počet možností, které máme. Desítky aplikací v mobilním telefonu, výběr z obrovského množství e-shopů, neomezený počet kulturních akcí, stovky nových článků denně. Převážně mladší generace, která vyrůstá s technologiemi, má zvýšenou tendenci podlehnout plnění drobných úkolů, které jsou mnohem jednodušší a nevyžadují tolik úsilí,“říká Daniel Gamrot, expert na osobní time management, trenér a konzultant osobní produktivity. „Odkládání důležitých věcí nám dává iluzi svobody. Přesvědčí nás, že disponujeme neomezeným množstvím času a volné chvíle vyplňujeme aktivitou, která se nám zrovna líbí. Máme tendenci tíhnout k nedůležitým činnostem, jelikož jsou ve většině případů méně náročné na energii a rozhodování,“ dodává Gamrot.
Pětina lidí doma nemá uklizeno, 14 % odkládá návštěvy lékaře
Z průzkumu vyplývá, že pětina zaměstnaných lidí aktuálně odkládá úklid domácnosti. Více jak desetina odkládá návštěvy lékaře a s nižším věkem číslo dokonce rapidně stoupá. 16 % cítí resty směrem k rodině a přátelům. Mezi další osobní úkoly, které lidé nejčastěji odkládají, patří jejich fyzická kondice (11 % odkládá fyzické aktivity).
Nejvíce nadáváme na běhání po úřadech
Silné negativní emoce jsou u lidí spojovány především s vyřizováním osobních záležitostí na úřadech a na poště. Jedná se o nejnenáviděnější činnost, kterou však z důvodu nutnosti řeší 65 % dotázaných rychle, a to v řádu několika dní. Vyřizování administrativních povinností však v 15 % řešíme v pracovní době. Každý druhý respondent uvedl, že ho tato činnost obtěžuje. S nižším věkem respondentů tato čísla stoupají, konkrétně na úřady nerady dochází více jak tři čtvrtiny lidí do 30 let. S vyřízením průkazek, legitimací, či povolenívyčkává pětina této generace i měsíc a déle. |
Nakupování dárků chronicky odkládá 28 % lidí
Mezi činnosti, které nejmladší generace do 30 let odkládá více než starší lidé, patří výběr a shánění dárků k narozeninám nebo Vánocům. Napříč věkem na tuto činnost nemá čas 86 % lidí, náladu na nákupy dárků pak postrádají ¾ dotázaných a téměř 60 % to přímo nesnáší. |
Málo času a chuti. To je nejčastější důvod, proč povinnosti odsouváme. Asi nejvíce odkládanou povinností je nákup dárků. Téměř třetina lidí jej odkládá déle než měsíc a vyřizuje jej na poslední chvíli. Nákup dárků pro blízké doslova nenávidí hlavně muži. Mladí lidé naopak nesnáší úřady. Nejméně volného času na povinnosti administrativního rázu mají poté zaměstnanci pracující v oblasti technologií – proto nejčastěji odkládají činnosti, které vyžadují aktivitu mimo domov.
S řešením povinností nečekáme na konec pracovní doby
Okolo 40 % zaměstnanců přiznává, že si vyřizuje osobní věci v zaměstnání. Třetina mladých lidí tak činí prakticky každý den. Každý druhý přiznává, že se po práci chce věnovat jiným věcem. Tento názor však sdílí pouze pětina čtyřicátníků, pro které je efektivita práce důležitější. V práci Češi nejčastěji plánují dovolené, hledají a rezervují různé služby, nebo vyřizují průkazy.
Každý sedmý respondent nakonec přehodí svou povinnost na někoho jiného. „Naše data potvrzují, že zařizování více nesnáší muži než ženy. U nich také sledujeme vyšší míru využívání outsourcingových služeb, které jsou schopné zařídit za vás cokoliv. Obecně tím pádem nemusí přehazovat své povinnosti na partnery (jak se podle průzkumu bohužel často děje), kteří jsou rovněž vytížení, a ušetřený čas mohou trávit spolu,“ říká Skovajsa a doplňuje:„Muži využívají služby více pro asistentské úkoly a pro úřady, zatímco ženy více pro vyhledání a objednání různých služeb a organizaci akcí,“ uvádí Jan Skovajsa.
Češi přichází na chuť placeným pomocníkům
„Nejčastěji odkládáme věci bez pevného termínu splnění. Hasíme je ve chvíli, kdy se z nich stanou tzv. hořáky a už nepočkají. Proto lidem často prezentuji moderní mikroslužby, které za ně mohou provádět drobné, ale také komplexnější práce. Mít pomocníky dnes není výsada bohatých, využívat je může prakticky kdokoliv s přístupem k internetu. Lidé pak mohou věnovat pozornost důležitým úkolům v práci nebo v rodině,“ komentuje možnost delegování povinností Daniel Gamrot.
„Tento trend nám dokládá i vlastní zkušenost. Aktuálně sledujeme nárůst zájmu o naše služby až o 40 % každý měsíc. Staráme se již o 1800 spokojených zákazníků. Také proto plánujeme vstoupit na trh firemních benefitů. Věříme, že se tento typ benefitů zaměstnavatelům rychle vrátí,“uzavírá Skovajsa, spoluzakladatel společnosti, která zprostředkovává služby tzv. virtuální asistentky.