reklama

Češi dostali vodní zúčtování. Kde se naučili šetřit a v čem mají rezervy?

reklama

V průběhu jara si mohli Češi spočítat vlastní vodní stopu, kterou za sebou každodenně zanechávají. Pomohla jim k tomu interaktivní kalkulačka vodní stopy společnosti Grohe. Fakt, že vody je málo, a ne všechna je vhodná do našich kohoutků, ekologické události, klimatické změny a všeobecný apel na udržitelnější chování – to vše přispělo k tomu, že se Češi zamýšlejí nad svým chováním ke zdrojům a životnímu prostředí. Z kalkulačky vodní stopy vyplývá, že se skutečně zajímají, jak uspořit ještě o kapku více. A nejde jim zdaleka jen o peníze. První fázi spuštění si vyzkoušelo 23 tisíc Čechů.

V Česku máme podle údajů z kalkulačky průměrnou vodní stopu 4 115 litrů na osobu za den. Tedy o 385 litrů méně než uváděný český průměr. Z čehož vyplývá, že Češi aktivně snižují svoji vodní stopu. Lépe jsou na tom už jen Němci, Poláci a Slováci. Jak se Češi chovají v konkrétních situacích, kolik jich používá dešťovou vodu a jak moc nakupují oblečení? 

Rozdíly mezi tlačítky na toaletě nebo mytí auta zahradní hadicí
Ve sprše strávíme podle kalkulačky vodní stopy průměrně 9 minut. Šetřit vodu i peněženku se dá pomocí úsporné sprchové hlavice, která dokáže čtyřčlenné rodině ušetřit až 4600 litrů vody měsíčně, tedy přibližně 450 korun. Populární jsou už i perlátory, doma je má téměř polovina lidí, která si kalkulačku vodní stopy vyplnila.

Průzkum ukázal, že 70 % respondentů, kteří používají záchod s duálním splachováním, rozlišuje tlačítka. Což je jednoznačně obrovský krok kupředu, nejvíc pitné vody v domácnosti padne právě na osobní hygienu a používání toalety. Větší tlačítko spotřebuje 6 litrů, menší 3 litry vody a díky duálnímu splachování může čtyřčlenná rodina ušetřit až 40 % roční spotřeby vody. 

Naproti tomu aktivitou, při které voda často teče zbytečně, je čištění zubů. 55 % Čechů nechává vodu vesele téct z kohoutku naprázdno. Bez toho se dá jistojistě obejít. S kelímkem se dá ušetřit až 500 litrů měsíčně! U 20 % dotázaných se zastavil čas v případě údržby motorových vozidel, stále své automobily nebo motorky myjí ručně houbou. 

Ukázalo se, že Češi jsou velcí zahradníci a pěstitelé pokojovek. Svou malou džungli má doma zhruba 63 % lidí. A skvělá zpráva je, že mají-li zahradu, zálevají výhradně dešťovkou!

Češi a požitky. Kolik nakupují oblečení a mají raději pivo, nebo víno?
Nákupních maniaků je podle kalkulačky vodní stopy v Česku pomálu – necelé 1 %. Většina Čechů nakupuje oblečení až v případě potřeby, čímž se Češi mohou hrdě řadit k dnes velmi populárnímu trendu tzv. pomalé módy.

Věčná otázka, která nesmí zůstat nezodpovězena. Data z kalkulačky vodní stopy jsou nekompromisní, více než 74 % procent respondentů preferuje pivo a více než polovina si na jedno zajde třikrát do týdne. Šálek kávy si Češi dopřejí dvakrát za den.

Z ekologického hlediska je velmi diskutovaná také spotřeba masa. Obecně platí, omezíte-li v jídelníčku maso, šetříte vodu. Necelých 15 % respondentů jsou vegetariáni, ale dalších 20 % konzumuje maso v minimální míře. Konzumací bezmasé stravy člověk ušetří zhruba 2401 litrů vody za měsíc.

Na projektu kalkulačky vodní stopy participovalo také sdružení RHYME, které edukuje o vodě skrze projekt H2Ospodař.

„Přibližně dvě třetiny spotřeby vody v domácnosti spadají pod koupelnu a WC. V této oblasti nám pomáhají technologie, díky kterým uživatelé šetří vodu, aniž by utrpěl jejich komfort jako je tomu u perlátorů nebo omezovačů průtoku. V takových případech se dá ušetřit až 50 % vody. Kalkulačkou vodní spotřeby chceme mezi lidmi hravou formou vzbudit zájem o problematiku a zároveň je edukovat o nutnosti ochrany vodních zdrojů. Uživatel je schopen velmi jednoduše zjistit svou vodní stopu na základě svého každodenního chování a porovnat se s republikovým průměrem. Věříme, že výsledky šetření ukážou, že Češi vědí, že každá ušetřená kapka se počítá, a potvrdí tak své dobré postavení v globálním žebříčku spotřeby vody. Pro skutečnou změnu k lepšímu je také nezbytné, aby se začaly proměňovat i jednotlivé produkty a metody výroby. GROHE proto přichází s novými produkty, které splňují certifikaci – Cradle to Cradle – čili vyrobené pro potřeby cirkulární ekonomiky,” popisuje projekt Václav Kužílek Marketing Activation Manager CZ/SK společnosti GROHE

Za svá inovativní řešení a dlouhodobě vynaložené úsilí v oblasti zachování vodních zdrojů získala společnost Grohe ocenění Sustainability Brand 2021.

„Udržitelný rozvoj je pro nás v GROHE pilířem úspěchu, který jde ruku v ruce s tím, že vodu vnímáme jako velmi vzácnou komoditu. Hlavním poselstvím našeho projektu Voda Limited, který nedávno oslavil 1 rok existence, je přemýšlet nad vlastní, nejen vodní, osobní spotřebou – zkrátka uvažovat méně konzumně. Řešením je najít balanc mezi osobním komfortem a úsporou,” uzavírá Václav Kužílek.

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama