reklama

Kladno jako první město v ČR nabídne svým obyvatelům sdílená kola

reklama

Unikátní systém sdílených kol spustilo město Kladno. „Jako první v republice nabízíme Kladeňákům i návštěvníkům města bikesharing využívající elektrokola. Tím tento způsob dopravy otevíráme skutečně všem, bez ohledu na jejich fyzickou zdatnost či například věk,“ říká kladenský primátor Milan Volf (Volba pro Kladno).   Uživatelé mají ode dneška k dispozici 80 kol s nezaměnitelným designem a možností rozhodnout se, zda chtějí jet v režimu běžného kola či využít při jízdě pomoc elektromotoru.

Díky jednoduchému systému výpůjčky není ani nutné, aby cyklisté měli chytrý telefon, pro registraci mohou využít například kartu pro městskou hromadnou dopravu či bezkontaktní platební kartu.

 Hledali jsme pro naše město nejlepší systém, který by odpovídal členitosti a rozlehlosti města i jeho obyvatelům. Navíc systém společnosti Homeport splňuje další požadavky, jako je technické řešení kol nebo možnost jejich parkování v pevných i virtuálních stanicích,“ doplňuje kladenský primátor Milan Volf (Volba pro Kladno).

Je tedy na uživateli, zda se rozhodne pro klasickou jízdu nebo nechá elektropohon, aby mu pomáhal s přišlapáváním. To ocení jak lidé při cestě do práce, tak například méně zdatní cyklisté napříč všemi generacemi.

Kola Freebike jsou český, vysoce technicky pokročilý výrobek. Dosud ale jezdila více mimo Českou republiku. „Kladno je první v Česku, které využívá náš systém. Implementace byla velmi rychlá, i díky tomu, že město dobře vědělo, co hledá a jakou službu chce nabízet. Osobně jsem rád, že i čeští uživatelé dostanou moderní elektrokola včetně všech výhod, která s sebou přináší,“ uvedl Charles Butler, zakladatel společnosti Homeport, která systém elektrokol Freebike vyvinula a do Kladna dodala.

Černožluté bicykly s označením Freebike Kladno je snadné si zapůjčit. Uživatelům stačí jednoduchá registrace na webových stránkách či v mobilní aplikaci. Pro samotné půjčení ale není nutné mít chytrý telefon, stačí si na jedné ze dvou pevných stanic spárovat uživatelský účet s jakoukoliv kompatibilní kartou (karta na autobus, bezkontaktní platební karta apod.). „Výhoda je jednoznačná, uživatelé si půjčí kolo za několik sekund. Navrácení je pak otázkou okamžiku,“ doplňuje kladenský primátor.

Kladno je prvním evropským městem kde se začal provozovat hybridní e-bike sharing system (virtuální a fyzické stanice).Elektrokola se začala půjčovat s posledním květnovým dnem, a to na celém svém území. Navázalo na loňský zkušební provoz bikesharingu, který prokázal, že je o tuto službu na Kladně zájem. Díky kvalitnějším kolům a snadnému překonávání výškových rozdílů, bude možné kola využívat ve všech kladenských čtvrtích. Na kolech se cyklisté dostanou i do nejbližšího okolí Kladna.

Pro kola jsou po městě vyznačeny více než čtyři desítky bodů, kde je možné kolo „zaparkovat“ ve virtuálních stanicích, do kterých kolo uživatel bezplatně odloží, aniž by ho jakkoliv upevňoval. I vracení kola je jednoduché, stačí po odstavení opakovaně stisknout brzdu, tím dojde k jeho uzamčení. Dále jsou připraveny i dvě pevné stanice na Sletišti nebo na Havlíčkově náměstí ve Švermově, které jsou opatřeny dobíjecím systémem.

Pokud cyklisté nechají kolo mimo vyznačená parkoviště, zaplatí „parkovné“ ve výši deseti korun. Pokud ho uživatel odloží někam, kde by překáželo, obsluha, případně strážníci, ho přes čip lokalizují a mohou elektrokolo bez problémů okamžitě přesunout na jiné, bezpečné místo.

Po zkušenostech s předchozím systémem preferujeme režim, kdy kola nebudou odkládána na nevhodných místech. Dalším posunem je systém uzamykání bicyklů, nevzhledné a nepraktické řetězy nahrazuje samo kolo zamykáním pomocí elektromotoru v kombinaci s dalšími bezpečnostními prvky včetně GSM a GPS modulů,“ doplňuje Milan Volf. O nabíjení a provoz kol se budou starat Sportovní areály města Kladna.

„Cyklistický“ tým této městské společnosti povede známá hokejová osobnost Petr Tenkrát. Pokud budou zájemci o zapůjčení kol potřebovat jakoukoliv pomoc, je pravděpodobné, že budou na zákaznické lince hovořit právě s ním.

Freebike Kladno využívá systému společnosti Homeport. Její zakladatel, Charles Butler, stojí za ojedinělým projektem, který oslovil i další evropské země.  Sdílená elektrokola jeho systému už jezdí například v Anglii nebo v pražském Karlíně. Systém je testován a připravován ke spuštění například ve Finsku či na Slovensku.

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama