reklama

Koronavirus nás učí žít on-line. Z domova nejen nakupujeme

reklama

Karanténa zasáhla do našich životů v mnoha směrech a její dopady pocítíme pravděpodobně ještě dlouho. Jedním z těch pozitivnějších je přesun řady činností, u nichž jsme si to ještě nedávno dokázali stěží představit, do on-line prostředí. Mění se ale i způsob komunikace, a to jak privátní, tak pracovní. Mnoho firem a institucí bylo nuceno skokově přejít na využití videokonferencí a on-line platforem pro spolupráci a změnit tak způsob komunikace i fungování.

Bodovali ti, kteří byli on-line

Karanténní opatření donutila většinu firem zamyslet se nad tím, jak mohou fungovat v prostředí, kde je nutné minimalizovat přímý kontakt lidí. A lidé zase adoptovali řadu technologií a služeb, které dříve přijímali jen neochotně. Nejvýrazněji se to projevilo v on-line prodeji potravin, kdy dovážkové služby začali obratem využívat i zásadní zastánci toho, že tento typ zboží si chtějí v obchodě sami vybrat, například kvůli čerstvosti. Největší on-line prodejci potravin v České republice tak hlásili 50 % nárůst obratu, o tento sortiment rozšířily nabídku i e-shopy, které jej dosud neprodávaly. On-line prodej jako celek by podle kvalifikovaných odhadů měl letos v ČR narůst o 20 %, nové e-shopy začaly hned v březnu přibývat dvojnásobným tempem.

Bezkontaktní vzdělávání

Výrazným zásahem do života byla karanténa pro ty, kteří mají doma školáky. Výuka se někde snáze, jinde klopotně, přesunula do on-line prostředí a děti i rodiče se rychle učili využívat různé on-line platformy pro komunikaci i sdílení informací. Mnozí učitelé začali vynalézavě využívat jako doplňkové zdroje ve výuce různé televizní pořady, internetové zdroje a virtuální prohlídky. Covid ale nepoznamenal jen vzdělávání školou povinných.

„Po vyhlášení karanténních opatření jsme zareagovali na vzniklou situaci a nabídli firmám i jednotlivcům možnost absolvovat naše školení v on-line prostředí. Tam, kde to bylo třeba, jsme mírně modifikovali jejich podobu. U náročnějších kurzů jsme například zkrátili jednotlivé bloky, aby účastníci snáze udrželi pozornost, jinde jsme snížili počet frekventantů, aby byla komunikace efektivnější,“ popisuje změny Jan Dvořák, výkonný ředitel Počítačové školy GOPAS. „Navzdory zákazu shromažďování většího počtu osob se nám na začátku května podařilo zrealizovat v pozměněné podobě dokonce i naši největší odbornou konferenci TechEd-DevCon, letos tedy TechEd Online.“

Co vše jde řešit „bezkontaktně“

Do on-line prostředí se ale zdaleka nepřesunuly jen nákupy zboží denní potřeby. Kdo by se ještě před několika měsíci domníval, že po internetu bude „navštěvovat“ lékaře, nakupovat automobil či absolvovat prohlídku nemovitosti? Karanténní opatření mnoho firem také motivovala k tomu, aby přímou komunikaci se zákazníky rozšířily i do virtuálního prostředí.

„V reakci na vzniklou situaci jsme našim klientům umožnili řešit veškeré jejich požadavky z bezpečí domova prostřednictvím videohovoru,“ říká Jan Kovalský z Energie ČS. „Způsob komunikace jsme volili tak, aby byl co nejjednodušší – bez nutnosti cokoli stahovat nebo instalovat.  Náš operátor klientovi zašle odkaz do služby Google Meet a po kliknutí na tento odkaz je hovor zahájen. Stačí běžný stolní nebo přenosný počítač s web kamerou, tablet nebo chytrý telefon. Video hovory umožňují i sdílení obrazovky, což usnadňuje například představení a kontrolu specifikací produktu.“

Po Covidu budeme fungovat jinak

Asi nejvýraznější dopad bude mít pandemie na způsoby spolupráce. Pro mnoho firem byla vynucená karanténa postrčením k digitalizaci a přesun velké části lidí na home-office je motivoval k přehodnocení způsobu fungování. Trvalé změny můžeme očekávat nejen ve vnitrofiremní komunikaci, ale i v tom, jak se spolupracuje s partnery a dodavateli, a samozřejmě i se zákazníky. Do on-line prostředí se zřejmě masivněji přesune i nábor pracovníků, který byl zatím využívaný spíše okrajově.

„Hned v prvních týdnech karantény jsme zareagovali na potřeby personalistů i lidí, kteří hledají práci a nabídli jim on-line řešení pro pořádání pracovních pohovorů. Bylo nám jasné, že i když mnoho firem přerušilo svou činnost, náborové aktivity zcela utlumit nelze. Domníváme se, že jedním z trvalých dopadů toho, čím jsme si prošli, bude širší využití videokonferenčních řešení při náboru, které jsme doposud pozorovali spíše při najímání lidí v rámci mezinárodních projektů nebo u studentů, kteří ještě v době studia nebo stáže v zahraničí hledali zaměstnání,“ říká Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz.

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama