reklama

Míra nezaměstnanosti v ČR klesá a mzdy rostou. Česko už není montovnou Evropy

reklama

V České republice i nadále čelíme důsledkům pandemie koronaviru, a přesto nezaměstnanost v dubnu klesla na 4,1 %. Velký vliv na klesající nezaměstnanost má pravidelné oživení sezónního trhu práce. S jarem se otevírají nová pracovní místa v zahradnictví, zemědělství, ale také například pracovní místa v logistice. Úřad práce ČR evidoval k 30. dubnu 2021 celkem 297 876 uchazečů o zaměstnání. Míra nezaměstnanosti je tak v České republice i nadále dle Eurostatu druhou nejnižší v celé EU. Dle údajů Českého statistického úřadu vzrostl v březnu meziročně vývoz o 29,2 % a výsledek zahraničního obchodu v březnu značně ovlivnil zejména nárůst vývozu automobilů, počítačů a elektrických zařízení. K údajům se vyjádřili odborníci z Tp Consulting.

Uvolňování protiepidemických opatření a sezónní práce?Celosvětová pandemie koronaviru, která momentálně trvá více než rok, se zásadně nepodepsala na zaměstnanosti v České republice. Velký vliv na nízký počet nezaměstnaných má program na ochranu pracovních míst Antivirus, který od začátku pandemie podpořil přes milion pracovních míst.  V následujících měsících lze dokonce očekávat, že díky rozvolňování protiepidemických opatření by nezaměstnanost mohla i nadále mírně klesat, a to například v souvislosti s otevřením hotelů, obchodů, ale i restaurací a jejich zahrádek. Pokles míry nezaměstnanosti se taktéž očekává i v souvislosti se sezónními pracemi.

Česko jako na levná pracovní síla. Mýtus nebo fakt?

Česká republika byla v mnoha očích okolních států evidovaná jako levná pracovní síla. Úřad práce ČR ke konci dubna letošního roku nejčastěji evidoval uchazeče o zaměstnání s nízkou kvalifikací, a to se základním, nedokončeným a středním odborným vzděláním, výučním listem či vzděláním s maturitou. Nejvíce tak bylo evidovaných pomocných a nekvalifikovaných pracovníků. Důležité je ale znovu uvést, že nezaměstnanost klesá a její klesání se očekává i do budoucna. Navíc firmy a podniky právě kvalifikované zaměstnance často hledají jinou cestou.

Je tedy otázkou, zda ostatní země berou Českou republiku jako levnou pracovní sílu. „Nemyslím si, že jsme pro ostatní země definováni jako levná pracovní síla. Za poslední roky se mzdy výrazně navýšily. Jsou země jako je například Bulharsko, Turecko, Srbsko, kde si troufám říct, že je levná pracovní síla. Proto dochází i ke stěhování provozů, právě do těchto destinací,“ komentuje Michala Soukupová, ze společnosti Tp Consulting.

Dle dat Českého statistického úřadu činila průměrná měsíční mzda v posledním loňském čtvrtletí 38 525 korun. Pro porovnání, zaměstnanci tak měli svůj měsíční příjem v průměru o 6,5 % vyšší, než tomu tak bylo v roce 2019, po zohlednění růstu spotřebitelských cen to činí 3,8 %. Za loňský rok pak mzda stoupla meziročně o 4,4 %, a to na 35 611 korun.

Česká republika jako montovna? Už ne

Dřívější a mnohdy časté označení České republiky jakožto montovny v současnosti mizí. „Nemyslím si, že současná ČR je v zahraničí vnímána jako země montoven, naopak v posledních letech se setkáváme s výstavbou nových provozů, kde je potřeba velká odbornost a kvalifikace zaměstnanců,“ konstatuje Michala Soukupová. „Věřím, že tento model bude čím dál častější. Stále jsme velmi zajímavou zemí, kde je spousta odborníků ve svém odvětví,“ dále uvádí.

Dle údajů Českého statistického úřadu vzrostl v březnu meziročně vývoz o 29,2 %, a to na 374,1 miliard korun a dovoz o 22,8 %, na 355,6 miliard korun. Stav, potažmo výsledek zahraničního obchodu v březnu značně ovlivnil zejména nárůst vývozu automobilů, počítačů a elektrických zařízení.

V oblasti automotive je ČR silným hráčem

Kvůli pandemii koronaviru si firmy společně se svými zaměstnanci prošli těžkou zkouškou. „Mnohé z nich musejí své dlouhodobé strategie poupravit,“ říká odbornice na interim management. „Pevně věřím, že jsme v oblasti Automotive velkým hráčem. Máme zde velké provozy, kde se vyrábí technicky náročné díly pro všechny různé koncové zákazníky. Myslím si, že se máme čím pyšnit,“ poukazuje Michala Soukupová.

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama