Laterna magika vstupuje do nové sezony Národního divadla již v srpnu. Chystá ve veřejné předpremiéře nový projekt, který vznikl ve spolupráci se souborem Baletu ND: taneční inscenaci Bon Appétit! Pod toto přání dobré chuti k jídlu i do života se podepsali choreograf Jan Kodet a režisérský tandem SKUTR (Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský) se svým tvůrčím týmem. První uvedení je naplánováno na 21. a 22. srpna, datum finální premiéry je 10. a 11. září. Na srpnová představení jsou vstupenky v prodeji a diváci nemusejí váhat.
Inscenace Bon Appétit! vznikla ve spolupráci se souborem Baletu ND, diváci tak uvidí tanečníky obou ansámblů v jednom projektu. Je to poprvé, kdy Laterna magika přikročila ke koprodukci takového druhu. Experimentování však patří k jejím základním principům, a jak je vidět, nemusí to nutně být jen experiment s formou a technologií. „Přináší to samozřejmě některé organizační obtíže, ale vzájemné obohacení je nesmírně důležité,“ komentuje choreograf Jan Kodet. „Tanečníci obou souborů jsou skvělí a pracovat společně je pro ně výzva, která každého posouvá dál.“
Fascinace jídlem
Novinka Bon Appétit!, která bude určena především mladému publiku se zájmem o moderní hudbu a tanec, byla inspirovaná fascinací jídlem, kterou tvůrci společně sdílejí. Jde o ryze autorské divadlo, které nemá scénář ani libreto, protože se vyvíjí od první schůzky až do premiéry a v kterémkoli okamžiku se může vydat novým směrem. „S touto metodou jsem se setkával pravidelně například v zahraničí, vznikají tak inscenace tanečního divadla a současného tance, je to běžná praxe,“ vysvětluje postup, který však není obvyklý v Národním divadle, Jan Kodet.
Asociace, které tvůrci na scéně oživili, se samy podobají volným veršům, když se snaží přiblížit nám tyto své pocity do inscenace vtělené: „Útržky příběhů, vnitřní světy lidí, které jsme minuli na ulici nebo ve snu. Strach, hledání a nalézání. Plynutí času. Radost z dobře udělané palačinky. Pomeranč a jeho tajemství pod kůrou. Odhozený kelímek. Osamělost za stolem. Dotek. Absence dotyku. Francouzština – jazyk kuchařů. Fontána čokolády. Zmražené a rozmražené city uprostřed chladícího boxu na potraviny, nebo spíš na život… To vše v inscenaci tanečníci vyjadřují zejména pohybem, ale občas i slovem a zpěvem. Z mnoha takových střípků si může divák poskládat vlastní příběh a vlastní svět, který vyvoláte anebo zakončíte souslovím Bon Appétit!,“ přibližuje více Martin Kukučka.
Autorské divadlo dobře sehraného týmu
Hlavou uměleckého týmu je choreograf Jan Kodet: „Bylo jen logické vyjít z tématu, kterým člověk žije. O jídlo však jde jen v prvním plánu. Téma před námi otevřelo spoustu asociací a dalších cest k tanečním obrazům, které jsou konkrétnější i abstraktnější, dotýkají se mezilidských vztahů, užívání si života, ale i environmentálních problémů.“
„Je asi důležité dát před závorku, že nám od začátku šlo především o taneční projekt. Protože tanec je také součástí Laterny magiky, nejen propojování projekcí a pohybu,“ popisuje Lukáš Trpišovský.„Radost z inscenace budou mít podle mne zejména diváci, kteří jsou milovníky volného asociativního tvaru. Představení otevírá a uzavírá dívka s pomerančem, kterou ztvárňuje Kristina Kornová, nechá nás vstoupit do své vnitřní krajiny, kde je pomerančovník, zvíře, a dokonce i bouře. Vnitřní bouři zažívá nejen ona, ale i další postavy – palačinkáři, dívka za stolem, garbageman, garbagewoman, kluk-zvíře a další. Někdy jen v jednom obraze, jindy zas jako průvodci celým představením vystupují a zase splývají s davem,“ doplňuje.
Autorem je Jakub Kopecký, který pro Laternu v minulosti vytvořil výpravu například k inscenaci Human Locomotion, pro Balet ND k Čarodějově učni nebo k činoherní Kytici (za úspěšnými inscenacemi stojí i stejná tvůrčí trojice Jan Kodet + SKUTR). Jakub Kopecký v současnosti zkoumá využití vysoce světelných zářivek, takže jejich podlouhlé diody jsou hlavní součástí světelného parku. Chladná a strohá scéna tvoří v inscenaci kontrapunkt s energií a vášní tanečního projevu interpretů.
Inscenaci dominuje také soudobá hudba Ivana Achera, který pro každou scénu komponuje v jiném stylu. Jak již bylo řečeno, nechybí ani zpěv. Univerzální interpretkou náročné choreografie i písňového textu je talentovaná demisólistka Baletu Kristina Kornová. Kombinaci minimalisticky chladných a v metafoře výrazných tanečních kostýmů, jež v mnoha případech plní i úlohu rekvizit, navrhla Simona Rybáková, která s ostatními tvůrci dlouhodobě pracuje na mnoha dalších projektech. Na projekcích, které dotvářejí atmosféru díla, spolupracuje s Jakubem Kopeckým Erik Bartoš, který má v Laterně magice zkušenost s inscenací Zahrada.
„Všichni se známe, víme, co od sebe vzájemně čekat, jakým způsobem kdo tvoří. Přitom jsme ale schopni i společného pohledu. Každý z nás je tvůrčí osobnost, nikdo jen neplní servis: ̓Udělej tohle, dodej mi tamto.̔ Zároveň všichni od začátku respektujeme, že hlavou týmu je v této inscenaci choreograf Honza Kodet,“ popisuje fungování tvůrčího týmu Martin Kukučka.