reklama

Oblíbenost benefitů se mění. Roste zájem o příspěvky na zdravotní péči a pojištění

reklama

Pandemie zasáhla do mnoha oblastí pracovního života a ovlivnila i nabídku benefitů. Mění se nálada zaměstnanců v tom, co chtějí. Roste zájem o zdravotní benefity, podporu zaměstnanců při práci z domova, příspěvky na pojištění. Mezi nejfrekventovanější benefity patří ale stále stravenky, dále nápoje zdarma, flexibilní pracovní doba, a momentálně také práce z domova. Letos ale vzrostl počet lidí, kteří nedostávají benefity žádné.

Řada firem v současné době přehodnocuje své nákladové položky a škrtům se nevyhne ani oblast benefitů. Dobrou zprávou je, že podle informací od HR manažerů se zatím benefity ve velkém neruší, spíše se jedná o racionalizaci nabídky. Mění se její profil, protože mnoho provozoven, kde je benefity možné čerpat, jako například kina, divadla, sportovní zařízení, je zavřeno. Firmy se proto zaměřují na to, co jim v současné situaci dává smysl – jak zaměstnancům co nejvíce usnadnit práci z domova nebo fungování v době pandemických opatření, vnímají větší zájem o benefity zaměřené na zdraví. Objevují se také nové typy benefitů – kromě příspěvku na práci z domova je to například příspěvek na donáškové stravovací služby nebo na virtuálního asistenta, který může za zaměstnance vyřizovat komunikaci s úřady a další úkoly. Roste také zájem o služební auta nebo parkovací místa, protože lidé nechtějí riskovat nakažení při cestování hromadnými prostředky.

Lidé chtějí příspěvky na usnadnění práce z domova

V oblasti benefitů se za poslední rok leccos změnilo – z jednoho z nejžádanějších benefitů, tedy práce z domova, se stala nutnost. A pro mnohé nikoli příjemná. V průzkumu HR pulse, který společnost Profesia CZ realizovala na přelomu roku se ukázalo, že zatímco čtvrtina lidí je s tímto způsobem práce spokojená, další téměř třetině příliš nevyhovuje – špatně snášejí izolaci, pociťují větší stresovou zátěž, cítí nepohodu.

„Většina lidí, kteří z domova pracují, by ocenila příspěvek na práci z domova – na internetové připojení, vybavení domácí kanceláře, techniku. Podle našeho průzkumu jej zatím poskytuje jen o něco více než 10 % firem, ale jedná se o jeden z nejzajímavějších benefitů, které mohou zaměstnavatelé v případě, že jejich zaměstnanci pracují z domova, nabídnout,“ říká Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz.

Roste zájem o péči o zdraví

V současné době se lidé logicky obávají o své zdraví, a s tím roste zájem o benefity zaměřené tímto směrem. Může jít o zajištění zdravotní péče pro zaměstnance v místě pracoviště, příspěvky na nadstandardní péči, zdravotní konzultace, nákup léků nebo výživových doplňků. Aktuálně je trochu mimo hru oblast sportu a zdravého životního stylu, dá se ale očekávat, že s uvolněním opatření vzroste zájem lidí o příspěvek také na tyto aktivity.

„Jednou z oblastí, na kterou pandemie poukázala, je péče o duševní zdraví zaměstnanců. Mnoho lidí se v izolaci potýká s psychickými problémy, je pro ně složité soustředit se s dětmi v jedné domácnosti na práci, navíc zvládnout běžnou péči o ně, případně i o své rodiče. Mnozí se také musejí vyrovnávat se ztrátou blízkých a známých nebo jim pomáhají řešit existenční nouzi. To vše zvyšuje stresovou zátěž a bude žádoucí, aby se firmy zabývaly i těmito problémy. Společnost Accenture například vytvořila projekt Mental Health, který pomáhá řešit psychické problémy zaměstnanců za pomoci nejvyspělejších technologií i jejich kolegů.  Zahrnuje bezplatné a přísně důvěrné poradenské psychologické služby dostupné všem zaměstnancům i jejich blízkým příbuzným,“ říká Šárka Vránová, HR manažerka společnosti Accenture.

Na pracovištích nad určitý počet zaměstnanců bylo také nedávno nařízeno povinné testování pracovníků antigenními testy. Část firem ale toto realizovala již na vlastní náklady dříve před touto povinností, někteří zaměstnavatelé, například ČEZ či Batist Medical, poskytují zaměstnancům také PCR testování.

Obava o práci i výdělek motivuje k zájmu o pojištění

Na vzestupu je také zájem o příspěvek zaměstnavatele na pojištění, případně sjednávání hromadných pojistných smluv. To je poměrně neotřelý benefit, který jednotlivcům pomůže dosáhnout na lepší podmínky, například u životního nebo důchodového pojištění. Kromě lepších cenových podmínek tak mohou třeba starší zaměstnanci dosáhnout u životního pojištění na plnění i v těch případech, kdy by na to vzhledem k věku a zdravotnímu stavu již nemuseli mít nárok.

Obavy lidí ze ztráty stabilního příjmu rostou. Lidé pojišťují více riziko ztráty zaměstnání u svých klíčových úvěrů, jako jsou hypotéky nebo spotřebitelské úvěry. Data BNP Paribas Cardif ukazují, že došlo k meziročnímu nárůstu pojišťovaných úvěrů pro případ ztráty zaměstnání o více než 70 %, a to jak u hypoték, tak i u spotřebitelských úvěrů,“ říká Martin Steiner, obchodní ředitel BNP Paribas Cardif.

Nejfrekventovanější jsou stále stravenky

Podle údajů z pracovního portálu Profesia.cz zůstávají nejčastějším benefitem stravenky, které získává více než 46 % zaměstnanců. V některých oborech je zastoupení tohoto benefitu ještě výrazně vyšší – v bankovnictví 70 %, ve farmaceutickém průmyslu 67 %, v zákaznické podpoře 62 %, ale například ve službách jen 22 %, v dřevozpracujícím průmyslu 20 % a v oblasti cestovního ruchu a gastronomických služeb 17 %. V žebříčku nejčastějších benefitů dále figurují nápoje zdarma (34 %), flexibilní pracovní doba (33 %), home office (30 %) a mobilní telefon pro soukromé účely (29 %). „Oproti loňsku se ale v tomto roce snížil podíl zaměstnanců, kteří nějaké benefity od zaměstnavatelů získávají. Zatímco od roku 2016 až do loňska klesal počet zaměstnanců, kteří nemají žádné benefity – a to konkrétně z 23 % na 13 % – letos jejich podíl vzrostl na 20 %,“ uzavírá Michal Novák.

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama