reklama

Povinné očkování ve firmách rozděluje zaměstnance. Manažeři jsou za soudce

reklama

Většina manažerů řeší, jak během očkovací krize řešit chod firmy a komunikaci uvnitř ní. Od minulého pondělí se jako certifikát v ČR přestaly uznávat testy na covid-19 a opět se zavedlo povinné testování neočkovaných zaměstnanců ve firmách. Zatímco v zahraničí některé společnosti požadují po zaměstnancích očkování povinně, ty české jsou zatím spíše zdrženlivé. K problematice se vyjadřuje expert na firemní kulturu Honza Klusoň

„Manažeři se v opět dostávají do složité situace, kdy řeší,  jak uklidnit atmosféru v týmu a jak udržet pohodu v práci i navzdory vracející se krizi. Navíc je na nich nastavit pravidla tak, aby se všichni cítili v práci bezpečně,” vysvětluje nelehké úkoly vedení Honza Klusoň, CEO platformy pro život a práci Welcome to the Jungle a dodává: „Prvním krokem by měla být schůzka se zaměstnanci nebo dotazník, ve kterém společnost zjistí postoj zaměstnanců k očkování. U těch, kteří mají obavy, je vhodné citlivě zjistit důvody. Je to celé o komunikaci a je třeba zůstat nezaujatý.“ 

Některé firmy v Česku začaly neočkovaným zaměstnancům nabízet za očkování odměny i finanční bonusy. To je podle Honzy Klusoně špatným krokem: „Dávat finanční odměnu není spravedlivé ani etické. Otázka očkování je o osobní zodpovědnosti každého z nás.“
 

V Americe je povinné očkování běžné

Otázku povinného očkování řeší i kultovní světové společnosti. Google, Microsoft, McDonald’s nebo dokonce i filmový Netflix povinně vyžadují od zaměstnanců na území USA důkaz o absolvovaném očkování. Bez něj zaměstnanci musí odejít na neplacené volno, či jim dokonce hrozí i propuštění. „Otázku očkování teď řeší všechny firmy. Je to častým zdrojem konfliktů mezi zaměstnanci a vedeními firem. Z nedávného průzkumu společnosti Mercer vyplynulo, že až 36 % zaměstnavatelů v USA aktuálně povinně vyžaduje po svých zaměstnancích očkování,” komentuje aktuální situaci v amerických firmách Honza Klusoň. 
 

Dilema kancelář vs. home office je zpět

Přístupy ke zhoršující se situaci jsou různé. Nabízí se povinně po všech zaměstnancích vyžadovat očkování. To však způsobuje mnoho sporů nejen na úrovni zaměstnavatel-zaměstnanec, ale i mezi kolegy. Pokračovat v pravidelném testování všech zaměstnancům se zase může prodražit. Některé firmy v reakci na současnou situaci opět přecházejí na celofiremní home office. Společnost Meta (dříve Facebook) situaci například vyřešila tak, že prozatímně odsunula návrat zaměstnanců do kanceláří ze srpna 2021 na leden 2022.
„Mnoho společností se teď opět vrací k práci z domova. Pro zaměstnance je to po optimistickém létě nepříjemná rána. Nyní je třeba, aby zaměstnavatelé neztratili se svými zaměstnanci kontakt. To totiž společně s pocitem izolovanosti podle našeho březnového průzkumu trápilo zaměstnance na home office nejvíce,“ míní Honza Klusoň, CEO Welcome to the Jungle. V některých případech existuje i možnost rozdělit zaměstnance do různých skupin. Směny očkovaných by se tak střídaly s neočkovanými. Z hlediska dopadu na vztahy uvnitř firmy ale takové řešení bude mít spíše negativní efekt.

Spousta neočkovaných zaměstnanců si raději volí plný home office, než aby chodili pravidelně na testy a museli si je hradit. Manažeři by si měli pohlídat, aby přistupovali stejně k zaměstnancům v kanceláři i k těm pracujícím z domova.  Je potřeba dbát na to, aby se pracovníci na home office necítili izolováni a aby neztratili kontakt s ostatními kolegy. Pro manažery bude složitější udržet stejný kontakt s těmi pracovníky, se kterými se nepotkávají osobně. Pokud se ale od začátku nastaví spolupráce dobře, může i hybridní pracovní režim fungovat ke spokojenosti obou stran.  

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama