Čeští spotřebitelé platí kartou hlavně v kamenných obchodech, uvádí to 88 procent respondentů. Na internetu přitom tuto platební metodu využívají jen ve dvou třetinách případů. Oblíbené jsou také platby v restauracích a v dopravních prostředcích. 85 procent Čechů uvádí, že je platba kartou pohodlnější, dva ze tří tvrdí, že jim šetří čas. Pochvalují si také možnost zablokovat kartu v případě krádeže. Zjistil to průzkum agentury STEM/MARK pro společnost Trisbee.
Zdaleka nejvíc lidé platí kartou při nákupu zboží v kamenných prodejnách, hlásí se k tomu 88 procent respondentů. “Více obezřetní jsou uživatelé, kteří nakupují přes internet. Kartou jsou ochotni zaplatit jen dva zákazníci ze tří. Lidé se často obávají, že odešlou peníze za zboží, které pak vůbec nedorazí. I u karty jsou ale nástroje, jak se peněz domoci,” říká Matěj Turek, spoluzakladatel startupu Trisbee, jehož aplikace umožňuje přijímat platby kartou.
Firmy i další instituce většinou vychází přání svých klientů vstříc – možnost platit kartou je proto čím dál rozšířenější. Lidé tak mohou zaplatit třeba lístek na tramvaj či autobus. Toho využívá 15 procent respondentů. Více než polovina lidí platí kartou v restauracích.
U karty si chválíme pohodlí a možnost platby zablokovat
Lidem u platby kartou vyhovuje hlavně pohodlnost a úspora času. “Každý druhý si pochvaluje i to, že může v případě ztráty či krádeže peněženky kartu zablokovat, takže mu na rozdíl od hotovosti peníze nikdo neukradne,“ zdůrazňuje František Havlín, druhý spoluzakladatel Trisbee. Tři lidé z deseti také uvádí, že díky platbám kartou mají lepší kontrolu nad svými výdaji.
44 procent respondentů vyzdvihuje, že se díky kartě vždy mohou spolehnout na dostatek peněz. Právě skutečnost, že u platby hotovostí musí napřed správně odhadnout výši výběru u bankomatu, zmiňuje jako negativum každý třetí. Jen 7 procent pak kartou neplatí vůbec.
Karta už v četnosti předstihla hotovost
Pokud mají Češi říci, v kolika procentech platí jednotlivými metodami, pak vedou právě karty. Třetina lidí je používá ve více než 60 procentech případů. Hotovost takto často využívá jen 27 procent respondentů. Samotné mobilní aplikace se teprve začínají prosazovat, nicméně s nástupem služeb Apple Pay a Google Pay si lidé začínají na placení telefonem zvykat.
“Příklady ze zahraničí ukazují, že bezhotovostní platby se stále více rozšiřují a placení přes mobilní aplikace se stává normou. V Asii jsou masivně rozšířené platby pomocí QR kódů. Také bližší trhy, jako například Skandinávie, jsou důkazem, že placení mobilními aplikacemi je moderním trendem,” doplňuje Havlín.