První skandinávské recenze Macbetha Joa Nesbøho nešetří chválou

Nejnovější knihou slavného norského autora drsných detektivek Joa Nesbøho je jeho neotřelá interpretace světoznámé Shakespearovy klasiky Macbeth v podobě strhujícího thrilleru. V literárním světě se velká očekávání mísila s obavami – bude Nesbø důstojným partnerem velikánovi světového dramatu? První recenze v severských zemích plné nadšených reakcí však všechny pochybnosti rozptylují.

Tuzemští čtenáři se Macbetha dočkají již 5. dubna 2018, kdy kniha vychází ve světové premiéře ve 30 jazycích včetně češtiny. V České republice a na Slovensku ji vydává nakladatelství Práh. Ti nedočkavější mohou svůj výtisk knihy zakoupit již o půlnoci na 5. dubnaknihkupectví Luxor v Praze na Václavském náměstí po 60 minut exkluzivního předprodeje.

Výběr z recenzí z Norska a Dánska

• Další Nesbøho triumf. /…/ Macbeth je fascinující komplikovaný hrdina a Nesbø dokáže přimět čtenáře, aby se s protagonistou navzdory jeho nesympatickým a destruktivním sklonům dokázali ztotožnit. Nesbøho pojetí Macbetha je až neuvěřitelně úspěšné. Na jednu stranu próza funguje jako klasický, místy dokonce humorný thriller. Na druhou stranu je to hořkosladký příběh o zlomených lidech v pekelných kulisách bezvýchodnosti, připoutaných k sobě silou mocnější než život. Adresseavisen, Norsko
  • Jo Nesbø + Shakespeare = čistý dynamit. /…/ Obři se někdy vztyčí jen proto, aby ukázali svou velikost. Přesně to udělal Nesbø se svým úžasným Macbethem, husarským kouskem nejúspěšnějšího norského autora krimi. /…/ Jeho příběh je jako vždycky strhující. Nesbø píše líp než většina autorů thrillerů, používá bohatý jazyk a neotřelé, přesné formulace. Portréty postav (drsných a zranitelných zároveň) se rýsují už od první věty, retrospektivní úseky jsou vpletené do děje tak obratně, že čtenář nikdy neztratí niť vyprávění, a zápletka je výbušná od začátku do poslední strany. Stavanger Aftenblad, Norsko

• Světová klasika plus Nesbø ve své nejlepší formě. /…/ Nesbø už zase napsal zatraceně dobrou knížku, kouzelnou detektivku! Faedrelandsvennen, Norsko

• Mistrovský Macbeth. Jo Nesbø převyprávěl Shakespearovo apokalyptické drama horečnatým stylem. /…/ Čtenáři, kteří nikdy neslyšeli o Shakespearovi, to budou číst jako čirý, napínavý thriller. Současné publikum možná najde v jeho próze spíš odkazy na Sin City Franka Millera nebo gangsterské opusy Martina Scorseseho či Sergia Leoneho. Dagbladet, Norsko

• Nesbø se úkolu zhostil zkušeně. Nejenže se mu podařilo zaktualizovat čtyři sta let starý příběh, ale Nesbøvi věrní čtenáři v něm najdou i pochmurné prostředí podobné scénám z příběhů Harryho Holea. Podobně jako ony i Macbeth je příběhem zločinů, jež musí zůstat skryté. /…/ Nesbø uchopil ducha doby a přetransformoval Shakespearovo drama v boj mezi moderními ideologiemi.

Příběh osciluje rovněž kolem motivu moci a prostředků používaných zoufalci, kteří po ní prahnou – intrik, šílenství a nahánění strachu. Nesbův Macbeth jako by v mnoha ohledech reflektoval současnou situaci v USA, stejně jako politické debaty v Norsku. Shakespeare i Nesbø mají jedno společné téma: hodnotu lidskosti. Bergen Tindende, Norsko

• Jo Nesbø proměnil Macbetha v napínavou detektivku drsné školy o zkorumpovaném městě, kde krev teče proudem stejně, jako se ze znečištěné oblohy řine neustálý déšť, a obojí se mísí ve špíně ulic. /…/ Postavy, města, boj o moc, probouzející se šílenství, to všechno se objevuje v textu s očividnou náklonností k originálnímu dílu a ztvárněné obratnou rukou profesionála. /…/ Nesbův Macbeth je klasická holeovská detektivka v shakespearovském rámci, obratně sepsaná rukou profesionála. Autorovi skalní fanoušci to budou milovat, a věřím, že i jiní čtenáři přijmou knihu jako autonomní román spisovatele, který zná dobře svou práci a přistoupil k tématu s pokorou, respektem a hravým úsměvem. Bok 365, Norsko

• Geniální interpretace Macbetha. /…/ Otřesný i úchvatný příběh, až děsivě chladnokrevně poskládaný a výtečně zpracovaný. Jyllands-Posten, Dánsko

• Na prvním místě je třeba zdůraznit, že příběh je neskutečně napínavý. /…/ Zachycení postav, většinou obtížených hříchy a traumaty minulosti, je mistrovské a realistické. Tenhle román, stejně jako další Nesbøho díla, nelze než doporučit. Litteratursiden, Dánsko

• Elegantní předělávka a interpretace Shakespearova slavného historického dramatu. Nelítostně napínavé /…/ Tato kniha je mimořádnou a úchvatnou výpravou do nejtemnějších slují lidské psychiky. Nordjyske Stiftstidende, Dánsko

Jo Nesbø: Macbeth

ANOTACE: Macbeth je nejlepší policista, který kdy vedl policejní oddělení jednoho severského města. Jeho cílem je vyčistit město od korupce a pomáhat lidem z drogové závislosti. Macbeth je ovšem také bývalý feťák a podlehnout drogám je snadné. Moc, peníze a respekt, to všechno má, ale chce ještě víc. A neváhá pro to i zabíjet. Dá se ospravedlnit zlo a vraždy jako služba veřejnosti?

O AUTOROVI: Jo Nesbø (1960) se proslavil detektivními příběhy s osobitým a nekonvenčním kriminalistou Harrym Holem. Svou literární dráhu odstartoval románem Netopýr, která mu přinesla obrovský úspěch. Spisovatel za ni obdržel Rivertonprisen, cenu udělovanou Klubem Riverton za nejlepší literární či dramatický počin s kriminální tematikou, a Glasnøkkelen, Skleněný klíč, skandinávskou cenu za nejlepší kriminální román. Prozatím vyšlo jedenáct příběhů s Harrym Holem, naposledy to byl román Žízeň loni na jaře. Kromě toho vydal před deseti lety thriller Hodejegerne (Lovci hlav), jenž byl posléze zfilmován, v roce 2015 detektivní diptych Krev na sněhu a Půlnoční slunce: Krev na sněhu II a thriller Syn. Je také autorem knih pro děti, v nichž jako hlavní postava vystupuje potrhlý vynálezce doktor Proktor. Za svou tvorbu již získal řadu domácích i zahraničních literárních ocenění a jeho knihy se dočkaly překladu do desítek jazyků.

Jo Nesbo svolil s účastí na literárním projektu Shakespeare 400, v jehož rámci vycházejí knihy předních současných spisovatelů inspirované hrami, postavami i zápletkami z děl Williama Shakespeara. A popasovat se s legendou vzal opravdu jako velkou výzvu. Vznikl tak rozsáhlý thriller, který někteří považují za jeho vrcholné dílo. Z dalších účastníků projektu můžeme jmenovat Jeanette Wintersonovou, Howarda Jacobsona, držitelku Pulitzerovy ceny Annu Tylerovou nebo držitelku Ceny Franze Kafky Margaret Atwoodovou, o níž se nedávno spekulovalo i v souvislosti s Nobelovou cenou.