Výprava expedičního týmu Tatra kolem světa 2 stráví na svých cestách přibližně tři roky, během kterých urazí na 270 000 kilometrů a projede 69 zemí světa. Takto náročná cesta přitom vyžaduje spolehlivý dopravní prostředek. Zakladatelé projektu Petr Holeček a Marek Havlíček proto sáhli po prověřené klasice Tatra 815. Tu v následujících měsících čeká ještě řada úprav.
Auto, se kterým se cestovatelé Havlíček a Holeček vydají v únoru 2020 na cestu, je Tatra 815 s pohonem 4×4. Jde o vůz z obchodní řady Terrn°1 určený pro provoz na zpevněných i nezpevněných cestách a v extrémních klimatických i terénních podmínkách. Původně bylo vozidlo konstruováno pro české vojáky vyslané na misi do Iráku.
Oba pánové jsou si velmi dobře vědomi toho, proč je právě Tatra tím pravým autem pro jejich výpravu. „Pro Tatru jsme se rozhodli v podstatě hned na začátku celé té myšlenky o expedici. Vše ostatní by podle nás bylo bláznovství,“vysvětluje se smíchem Petr Holeček, jeden ze zakladatelů cestovatelského projektu. On sám má s Tatrou na cestách bohaté zkušenosti, během dvanáctiletého pobytu v africké Angole najezdil vozem této značky stovky tisíc kilometrů a vyřešil nespočet závad a problémů. Jak s nadsázkou podotýká jeho kolega Marek Havlíček, Holeček by Tatru dokázal opravit i vidličkou a nožem.
„Auto, se kterým plánujeme objet svět, je Tatrou se vším všudy. Má vzduchem chlazený osmiválcový motor, mechanickou převodovku Tatra se silničním i terénním chodem ‚želva/zajíc‘ a legendární podvozek s tzv. tatrováckou koncepcí centrální nosné roury s výkyvnými, nezávisle zavěšenými polonápravami. A přísahám – to auto je kompletně české. Ani jeden celek od zahraničního dodavatele,“dodává Holeček.
Výpravu podporuje i člen původní expedice, se sháněním vozu pomohl syn dalšího z nich
V roce 1987 odstartovala výprava Tatra kolem světa. Její výjezd z Prahy tehdy napjatě sledovala velká spousta dnešních pětatřicátníků, jejich starších sourozenců, rodičů i prarodičů. O to míň slavný byl její návrat na jaře 1990, tedy v období porevoluční euforie smíšené s obavami z nejisté budoucnosti. Jen málokdo proto věnoval pozornost expedici, která, ač sama apolitická, vzešla z minulého režimu. Součástí tehdejší výpravy byl mimo jiné Stanislav Synek, který chystaný projekt plně podporuje. Ačkoliv je jediným dosud žijícím členem, který absolvoval celou původní expedici od začátku až do konce, není sám, kdo jejím jménem zakladatelům projektu pomáhá. Vysněný vůz totiž pomohl oběma cestovatelům sehnat syn Dalibora Petra, Synkova kolegy na cestách po světě.
Auto se k Holečkovi a Havlíčkovi dostalo ve stavu téměř nejetého vozu, a mohou se tak soustředit především na vylepšení potřebná pro dalekou cestu. V prvé řadě došlo k prodloužení rozvoru podvozku na 4500 milimetrů. Dále se upravoval výfukový systém tak, aby se za kabinu auta dala pohodlně umístit nástavba pro pasažéry. Specialitou výpravy, která navazuje na odkaz expedice před třiceti lety, totiž je, že se členy expedičního týmu na pár dnů stane také celkem 83 mužů a žen, kteří projekt Tatra kolem světa 2 podpořili finanční částkou v crowdfundingové kampani.
„Všem přispěvatelům jsme moc vděční. Proti stanoveným 2 222 222 korunám jsme od veřejnosti získali 3 miliony. Investujeme je do vybavení auta,“ říká Marek Havlíček, zakladatel projektu. „Všechny, kteří se zapojí do expedice, bezesporu čeká jedinečný zážitek. Chápeme ale, že ne všichni jsou takoví ostřílení cestovatelé jako my, zvyklí na extrémní podmínky. Auto proto vybavíme i kuchyní a sociálním zařízením, které bude určeno zejména zúčastněným dámám,“vysvětluje.
Tatra se momentálně nachází na Slovensku, kde probíhá montáž hrubé části nástavby. Odtud se přesune do Liptálu k instalaci oken a sedaček. Kabina bude mezitím převezena do Frenštátu, kde dostane zbrusu nový kabát, a v Domažlicích bude následně auto dovybaveno kuchyňkou, WC, sprchou a úložnými prostory.
Plán cesty
1. etapa (rozsah 9 měsíců, cca 70 000 km a 22 zemí)
Česko – Slovensko – Maďarsko – Slovinsko – Chorvatsko – Bosna a Hercegovina – Černá Hora – Albánie – Makedonie – Řecko – Bulharsko – Turecko – Gruzie – Arménie – Ázerbájdžán – Írán – Turkmenistán – Uzbekistán – Tádžikistán – Kyrgyzstán – Kazachstán – Mongolsko – Rusko
2. etapa (rozsah 5 měsíců, cca 40 000 km a 8 zemí)
Chile – Argentina – Paraguay – Brazílie – Bolívie – Peru – Ekvádor – Kolumbie
3. etapa (rozsah 8 měsíců, cca 80 000 km a 10 zemí)
Panama – Kostarika – Nikaragua – Honduras – Salvador – Guatemala – Belize – Mexiko – USA – Kanada
4. etapa (rozsah 9 měsíců, cca 80 000 km a 29 zemí)
JAR – Lesotho – Svazijsko – Namibie – Botswana – Zambie – Malawi – Tanzanie – Rwanda – Uganda – Demokratická republika Kongo – Republika Kongo – Gabon – Kamerun – Nigerie – Niger – Benin – Togo – Ghana – Burkina Faso – Mali – Mauretánie – Senegal – Gambie – Sierra Leone – Maroko – Španělsko – Francie – Německo – Česko