reklama

Škody z krádeží kol meziročně vzrostly o 25 procent. Dosahují výše téměř 135 milionů korun

reklama

Ačkoli díky pandemii koronaviru kriminalita celkově klesla, u kol to neplatí. Škody z jejich krádeží vloni skokově vzrostly. Zatímco v roce 2019 byla dle policejních statistik ukradena jízdní kola a elektrokola za 108 milionů korun, vloni škody dosáhly částky 134 800 000 Kč. PČR evidovala celkem 5 258 odcizených strojů. Do statistik se ale započítávají pouze řádně nahlášené případy. Ve skutečnosti tak může být krádeží mnohem více. PČR pak dokáže objasnit pouhou pětinu krádeží. Kolo je proto nutné kvalitně zabezpečit, ideálně pojistit.

Průměrná výše škody z krádeží kol a elektrokol meziročně vzrostla z 21 151 korun na 25 637 korun. Statistiky tedy potvrzují trendy z posledních let, kdy Češi do svého cyklistického vybavení investují stále více peněz. Vliv na vyšší hodnotu bicyklů má i rostoucí počet prodaných elektrokol. Podle Asociace výrobců a dovozců jízdních kol zaujímají elektrokola třetinový podíl objemu prodaných kol v zemi. „Průměrnou škodu za ukradené kolo evidujeme ve výši cca 30 000 korun,“ říká Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny.

Zámek, GPS, pojištění

Ačkoli už si zloději umějí poradit s různým technickým řešením zabezpečení kola, je kvalitní zámek nutným základem. V dnešní době je také možné kolo vybavit GPS modulem, díky kterému se dá kolo lokalizovat. „GPS lokátor je vhodný zejména pro elektrokola, jelikož může být napájen přímo z baterie kola. Díky tomu vydrží v pohotovosti téměř neomezeně. Modul dále obsahuje dodatečnou baterii pro případ, že by zloděj baterii z kola vyjmul,“ říká Jakub Ditrich, jednatel společnosti Ekolo.cz. Každé kolo je také možné opatřit tzv. DNA a registrovat jej v policejní databázi.

Podle policejních statistik se zdaleka ne všechny případy krádeží kol podaří objasnit. Za loňský rok to bylo pouhých 20 %. Vyjma tradičního zabezpečení se tedy nabízí možnost kolo pojistit. Oproti klasické pojistce domácnosti má speciální pojištění jízdních kol a elektrokol od ERV Evropské mnohem širší rozsah ochrany. Vztahuje se totiž na krádež z objektu i z volného prostranství, auta či nosiče na kolo. Navíc kryje škody, které na kole vzniknou při pádu během jízdy na něm, během jeho přepravy nebo v případě vandalismu. Pojištění kol a elektrokol platí jak v ČR, tak v zahraničí. Výhodou je, že nezohledňuje amortizaci. „Pokud tedy dojde ke zničení či odcizení kola, dostane klient voucher na nový stroj,“ popisuje Vlastimil Divoký. Pojištění jízdních kol a elektrokol je možné zakoupit pro nová a zánovní kola do dvou let stáří. Pojištění jízdních kol a elektrokol je možné zakoupit pro nová a zánovní kola do dvou let stáří u téměř dvou set partnerských cykloprodejen po celé ČR

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama