Svou účast na natáčení definitivně svým podpisem na smlouvě stvrdil americký herec Harvey Keitel, jehož možné angažmá bylo zmiňováno již od ohlášení samotného startu natáčení. Ve filmu Nabarvené ptáče se představí v roli katolického kněze.
„Jednání o obsazení Harveyho Keitela vlastně začala už v srpnu minulého roku v podobě zaslání scénáře, o který si řekl při svém pobytu na festivalu v Locarnu, kde se náhodou dozvěděl o tom, že chci natočit právě Nabarvené ptáče. Moc jsem popravdě nevěřil, že by to vůbec vyšlo. Rozhodnul nicméně hlavně scénář a pak také role, kterou jsem mu nabídnul. Samotné jednání o honoráři a všech možných dalších podmínkách pak trvalo od července až do poloviny října letošního roku. Jeho přístup k roli je jinak až impozantní. Zatím jsem se nesetkal s tím, aby herec v rámci přípravy byl schopen svojí postavu dopředu až tak rozpitvat na kousky. Takže po Udovi Kierovi a Stellanu Skarsgaardovi budu mít možnost pracovat s dalším tak skvělým hercem. A hluboce věřím tomu, že to jak ztvární svojí roli, bude pro film jen a jen obrovským přínosem.“ říká režisér, scenárista a producent Václav Marhoul.
Harvey Keitel po právě skončeném natáčení nového filmu Martina Scorseseho s názvem „Irishman“, přicestuje do Česka na celkem deset dnů, z toho pět bude natáčecích. Čtvrtá listopadová fáze natáčení se bude realizovat v okolí v Českého Krumlova a Hartmanic na Sušicku. Svou účast ve filmu písemně potvrdil také ruský herec Aleksej Kravčenko, který debutoval ve filmu Elema Klimova Jdi a dívej se.
Nabarvené ptáče
Ve snaze uchránit své dítě před masovým vyhlazováním Židů, rodiče posílají syna k příbuzné na venkov kdesi ve východní Evropě. Chlapcova teta však nečekaně umírá a tak je dítě nuceno vydat se na cestu a protloukat se úplně samo divokým a nepřátelským světem, ve kterém platí jen místní pravidla, předsudky a pověry. Jeho snahu o doslovné fyzické přežití ale po válce střídá jiný boj. Boj, kterého si ani není vědom, boj sama se sebou, boj o svou duši, o svojí budoucnost…
Jerzy Kosiński (1933 Lodž – 1991 New York) čerpal inspiraci pro svůj první román částečně z vlastních zkušeností a traumat – kvůli židovskému původu se během války skrýval na polském venkově. Název „Nabarvené ptáče“ si Kosiński vypůjčil z lidového prostředí, protože toto sousloví označuje kdysi oblíbený vesnický zvyk, kdy lidé chytali ptáky, kterým posléze barvili peří těmi nejkřiklavějšími barvami. Takto obarveného ptáčka potom vypustili zpátky mezi jeho druhy. Hejno však nabarvené ptáče už mezi sebe nepřijalo, vždy ho uklovalo v domnění, že se jedná o nepřítele, o cizorodý prvek v jejich hejnu. Stejně se cítí i hlavní hrdina románu, který se vždy a všude, díky své zjevné odlišnosti, setkává jen se strachem, opovržením a krutostí. Hlavním hrdinou románu je malý chlapec, který je NABARVENÝM PTÁČETEM.
Václav Marhoul
Nabarvené ptáče je třetím celovečerním filmem, pod kterým je Václav Marhoul (1960, Praha) podepsán coby scenárista, producent a režisér. Předcházející filmy Mazaný Filip (2003) a především Tobruk (2008) získaly četná domácí i mezinárodní ocenění, včetně Českých lvů. Produkčně se podílel na snímcích Pražská pětka (1989) a Kouř (1990), jako producent pak na filmu Postel (1998). Václav Marhoul je absolventem FAMU, obor produkce, postupně pracoval pro Českou televizi, Krátký film, ve Filmovém Studiu AB Barrandov začínal jako asistent produkce, aby se pak v letech 1990–1997 stal jeho generálním ředitelem. V roce 1997 založil vlastní společnost Silver Screen s.r.o., jejíž náplní je především výroba celovečerních filmů a organizování akcí v oblasti divadla a výtvarného umění.