reklama

Grafika a její úroveň v Česku. Jak na tom jsme?

reklama

Jak školy připravují studenty na budoucnost?  Za dobu fungování grafické a webové agentury Beneš & Michl, tedy za necelých 14 let, v týmu prošlo několik desítek grafiků a designérů. A další stovky se účastnily výběrových řízení, když jsme hledali novou posilu do týmu.

„Samozřejmě měla jednotlivá portfolia rozdílnou úroveň, každý je originál a jeho práce odráží jeho osobnost i talent, ale zajímavější byla naše zjištění, jaká mají grafici očekávání a představy o práci v agentuře. Nikdy jsme si nezakládali na tom, aby uchazeč měl vystudovanou uměleckou školu, ale zajímal nás jeho přístup k práci, jak umí svou tvorbu obhájit a jakou jí dává smysl,“ říká Jan Beneš, Art Director s tím, že se snažili v něm objevit potenciál a talent. Jednoduše řečeno, za každého mluví jeho práce, nikoli jakou školu má vystudovanou.

Nejsme umělecky založení, a protože se v naší práci zabýváme komerční grafikou, záleží nám vždy na tom, jaké cíle bude každý materiál plnit. Zjištění, jak to reálně v agentuře funguje a na co se klade důraz, je něco, co pro ně bylo velkým překvapením.

První skupinou jsou absolventi uměleckých škol

Zjistili jsme, že na škole jsou většinou vedeni k posilování vlastního ega, nejsou příliš zvyklí spolupracovat v týmu a špatně snášejí kritiku. Neplatí to samozřejmě u všech, takže je nechci házet do jednoho pytle. Ale přístup “udělám modrou šmouhu přes billboard, napíšu k tomu vícestránkovou obhajobu a klient si z toho sedne na zadek” – prostě nefunguje. Realita, když zjistí, že za něco takového klient nezaplatí, je pro ně velkým vystřízlivěním. 

Druhou skupinou jsou lidé, kteří umí spustit grafický program a hned se zvou grafikem. Ale zvládnutím programu jednoduše talent ani přístup ke grafice nahradit nejde.

Řešením by bylo změnit osnovy, zapojit do výuky více lidí z agentur a připravovat studenty na reálnou práci v agentuře. Samozřejmě jsou mezi nimi studenti, kteří se mohou živit jako profesionální umělci, ale na jejich kvalitu bude vyvíjen obrovský tlak.

Trendy se mění

Trendy v designu se stále mění, vyvíjí se a reagují i na požadavky trhu. Co fungovalo před lety už dnes neplatí. Můžeme to pozorovat nejen v grafice jako takové, ale u webdesignu je ta změna ještě markantnější. Vděčíme za to především rozvoji webových technologií, vývoji mobilních zařízení a obrovskému množství možností, které v současnosti nabízejí. A rychlost, s jakou se nyní posouvají se bude v budoucnu ještě zvyšovat. Příkladem je rozvoj a použití rozšířené reality. Chcete-li dnes držet krok s trendy a nezaspat před konkurencí, je využití rozšířené reality další příležitostí, jak se jako firma posunout ve vnímání klientů a prosadit se na trhu.

„S webdesignem jsem se setkal již tak dávno, že ještě pamatuji, kdy byly stránky navrhovány jako statické, bez napojení na databázi, ze které by se načítaly. To je dnes již naprosto nemyslitelné. Z pohledu designu se trendy mění v určitých cyklech. Obecně se ale dá říct, že celkově se u webu, ale i u designu jde nyní směrem zjednodušování a minimalismu,“ říká Jan Beneš, Art Director.

Svět se zrychlil, designerská práce se zrychlila a lidé jsou množstvím informací doslova zahlceni. Proto se stále víc přistupuje ke zjednodušování přenosu informací. Na webech je méně textu, více jsou využívány tzv. microsites nebo one-page weby, kde není uživatel ztracen v obrovském množství informací. Co na webu bude, jaký obsah zákazníkovi předat, co chceme, aby si odnesl jsou dnes disciplíny, kterým je dnes věnováno významný podíl práce při vývoji webu. Obsah je král. Jinak řečeno, obsahová stránka dnes vítězí nad designovým zpracováním. Samozřejmě záleží, jaký je cíl webu. Jestli je to zvýšení konverzí, zvýšení počtu objednávek, přehledná prezentace produktů nebo zvýšení image. Podle cílů, které má web naplňovat se přistupuje i k jejich designování.

Trendem je používání krátký odladěných textů, typograficky výrazných nadpisů. Mnohem více se používají výrazná a futuristická barevná schémata, která se snaží jednotlivé weby nebo realizace odlišit od konkurence.

Posun je vidět i na změně nástrojů, které se dnes u webdesignu používají

Ještě před několika lety měl naprosto dominantní postavení Photoshop, ve kterém se weby navrhovali. Se stále se zvyšujícími nároky na rychlost návrhu, na univerzálnost použití nebo na zjednodušení implementace se mění i nástroje na jejich tvorbu. A nejen to, ale stále více se klade důraz na online dostupnost nástrojů a týmovou kolaboraci při společné práci.

Např. na Adobe XD lze nyní připravovat nejen wireframe, tedy drátěný blokový model webu, ale lze v něm řešit společně UX a UI. Tedy spojit návrh z pohledu uživatelskou přívětivost, ale i vzhled jednotlivých prvků. Lze v něm klientovi představit celkový prototyp webu, který je dynamický a lze jej procházet stejně jako hotový web a to už ve fázi navrhování. Přestože to první verze neumožňovala, lze v něm nyní kolaborovat a mít i všechny návrhy online v cloudu.

„U grafiky je to podobné jako u webu. Design jde stylem zjednodušování s minimalizováním rušivých prvků. Předání informací cílové skupině hraje v současnosti prim. Jak obrovské množství informací na nás během dne působí je vidět i na rozmachu různých aktivit bojující za odstranění vizuálního smogu ve velkých městech,“ říká Jan Beneš, Art Director.

Co nás čeká v budoucnu?

Z pohledu technologie je to určitě využití rozšířené reality a 3D grafiky. Ještě více se bude klást důraz na obsah před designem. Dokážu si představit, že za několik let se grafika webů natolik zjednoduší, že se v podstatě vrátíme k čistě textovým webovým stránkám. Toho bychom se ale určitě neradi v agentuře dožili. Na to je ale ještě času dost. V dohledné době nás čeká návrat k přírodním materiálům, ať už v reálném použití nebo jako textur a vizuálním prvkům na webu. Ruku v ruce se zjednodušováním bude promítnuto i do grafického stylu, který bude založený na jednoduchých geometrických tvarech a jednoduché typografii.

A co klienti?

Klienty bychom mohli rozdělit na dva druhy, ty zkušené, kteří si už proces designování a tvorby grafiky prošli, a ty nezkušené, kteří mají většinou pocit, že by si vše nejlépe navrhli oni sami.  Do jaké skupiny klienta můžeme zařadit souvisí i s jeho ochotou za design platit. Ty první vědí, že za návrhy stojí mnoho práce, rešerší, skicování a navrhování. Ti druzí mají pocit, že dostávají “obrázek” který jim dobře namaluje i jejich neteř, která umí moc hezky kreslit. Jistě, je to napsáno s určitou nadsázkou, ale to pro pochopení jejich uvažování.

Jaká je tedy ochota za design platit?

Je to spojeno s tím, že grafikem může být každý. Každý dokáže říct, jestli se mu to líbí nebo ne. Důležitý je nadhled, zkušenosti, ale také návaznost a propojení na jejich marketingové aktivity a cíle.

Na klienty lze pohlížet i z pozice toho, jak moc se chtějí do procesu navrhování zapojit. Pokud mají klienti pocit, že výsledek je takový i jejich přičiněním, dokážou se s ním více ztotožnit a mají i větší ochotu za věc zaplatit, protože vidí, jaká práce za grafickým návrhem stála. Na druhou jsou i klienti, kteří chtějí dostat celou zakázku tzv. “na klíč”. Tím ale jejich ochota zaplatit za výsledek nemusí být snížena. Na čem skutečně záleží, je totiž jejich ego, které jim říká, jestli by to také dokázali a mohli si vše navrhnout nejlépe oni sami.

Konkrétní zkušenost s prací do zahraničí

Velké nadnárodní společnosti mají většinou své grafické oddělení nebo partnerskou agenturu. A agentura může být kdekoliv v Evropě. Takže i české agentury mohou poskytovat grafický servis společnosti, která má svou působnost v celé Evropě nebo i na jiném kontinentu.

A jaký může být konkrétní střet s realitou? „Před lety jsme realizovali zakázku pro Australskou florbalovou asociaci. K zakázce jsme se dostali ve chvíli, kdy několik tamních agentur nedokázalo naplnit její očekávání v představě redesignu loga asociace. Zjistili jsme, že na české designéry pohlíželi jako na někoho z Ruska, kdo jim nepomůže, ale šanci nám dali,“ uvádí příklad Jan Beneš, Art Director.

Prezentace redesignu loga, zpracování nápadu a ukázek použití ve vizuálním stylu, kterou jsme připravili jim ukázala, že i ve východní Evropě je design na vysoké úrovni ne vše australské je to nejlepší. To nás velmi potěšilo. Výběrové řízení jsme vyhráli a úspěšně realizovali.

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama