reklama

Rimowa vyslala ikonický Junkers F13 na svůj první oficiální let nad švýcarskými Alpami

reklama

V polovině září 2016 dosáhl projekt oživení letounu Junkers F13 svého dlouho očekávaného vrcholu: ve švýcarském Dübendorfu se téměř 100 let po vypuštění této „matky všech dopravních letadel“ konal slavnostní první oficiální let repliky letadla. Se vzletem se stroj, zkonstruovaný pod pracovním názvem RIMOWA F13, proměnil v autentický Junkers F13, aby rozšířil odkaz vizionářského konstruktéra, profesora Huga Junkerse. Propojení mezi historií a budoucností cestování pak přinesla panelová diskuze na téma digitalizace cestovního průmyslu, zaměřená na největší novinku značky – Electronic Tag.

Elegantní černo-stříbrný letoun se před svojí cestou nad Alpami vyjímal na pozadí dübendorfského letiště, které je bývalým hlavním letištěm Curychu. Zúčastnění hosté přicestovali v hojném počtu z různých koutů celého světa, aby vzdali hold ‚Annelise 2‘ – právě pod tímto jménem, na počest jednoho z prvních původních letadel Junkers F13, stroj odstartoval. Replika Junkers F13 je více než pouhá reprodukce populárního letadla z minulosti; jednalo se totiž vůbec o první celokovové dopravní letadlo na světě. Po celé generace sloužilo jako zdroj inspirace pro výrobce letadel a razilo cestu v novodobém dopravním letectví. Původní stroj dosáhl 13. září 1919 výškového rekordu 6 750 metrů, což byl v té době neuvěřitelný výkon.

VZLET

Junkers F13 RIMOWA nabral po plynulém rozjezdu rychlost a po pouhých 200 metrech hladce vzlétl. Jeho motor se může pyšnit výkonem 450 koňských sil a cestovní rychlostí 176 km/h. Živý přenos z kokpitu, včetně jednotlivých manuálních úkonů pilota, byl promítán na velké obrazovky na letišti. Diváci, kteří měli při pohledu na přístrojovou desku pocit, jako by se přenesli zpět v čase, byli ohromeni skromnou technikou, která se kdysi v letectví používala. I přesto, že replika disponuje výrazně větším technickým vybavením než kokpit původního letounu Junkers F13, nelze ji srovnávat s moderními letadly a jejich skleněnými kokpity.

Tak jako originál před sto lety, přináší i replika Junkers F13 tentýž pocit svobody. Otevřený kokpit obsadil zkušební pilot Oliver Bachmann společně s generálním ředitelem a prezidentem RIMOWA Dieterem Morszeckem, který je sám 34 let pilotem soukromých letadel. Po zručné a přesné navigaci pilotem zpět na zem doprovázel přistání celokovového letounu neutichající potlesk diváků, stejně hlasitý jako při jeho vzletu. Hrdý Dieter Morszeck při výstupu z kokpitu let nadšeně okomentoval: „Dnes se mi splnil sen. Junkers F13 je zpátky ve vzduchu a já jsem měl to štěstí, že jsem se zúčastnil jeho prvního oficiálního letu jako člen posádky. Co víc bych si mohl přát?“

Čestným hostem slavnostního dne byl také Hans-Walter Bender, který se před 87 lety zúčastnil jednoho z prvních letů letadla Junkers F13. Výlet dostal coby šestiletý chlapec jako dárek od maminky za tehdejších pět Reichsmarek, což byla tenkrát vysoká částka, a 8. září 1929 v F13 vyletěl s dalšími cestujícími na 30 minut nad německý Görlitz. Do Zurichu přijel se svým synem, aby se podruhé stal svědkem vzletu tohoto krásného letadla. Jeho sen, znovu usednout a vzlétnout v F13, se mu může splnit, jakmile bude koncem tohoto roku Junkers certifikovaný. Jako vyjádření vděčnosti za pozvání předal pan Bender panu Dietru Morszeckovi původní fotografii nástupu cestujících do Junkers F13 spolu s kopií originální letenky.

PANELOVÁ DISKUZE

Následující diskuze na téma digitalizace cestovního průmyslu se společnostmi Lufthansa, T-Systems, Materna a RIMOWA Electronic Tag přinesla informace o novince elektronické visačky Electronic Tag. Pomocí systému, který umožňuje odbavení zavazadla přes chytrý telefon, bylo absolvováno od svého spuštění v březnu 2016 již více než 800 letů a přes 5000 zákazníků se zaregistrovalo do aplikace RIMOWA. „Uvedení systému RIMOWA Electronic Tag zaznamenalo senzační úspěch. Zpětná vazba ukázala, že zákazníci jsou nadšení z pocitu kontroly i z ušetřeného času. Tento systém znamená začátek digitální revoluce,“ uvedl na úvod diskuze Sven Lepschy, viceprezident oddělení RIMOWA Electronic Tag. Systém se podle očekávání osvědčil jako velmi jednoduchý a intuitivní na obsluhu, takže digitální odbavení je pro cílovou skupinu obzvlášť atraktivní. Na konci roku budou k aplikaci přidány ještě další zajímavé prvky: na elektronický displej bude možné individuálně nastavit iniciály nebo třeba oblíbenou fotku. Ta bude stále viditelná a bude fungovat jako spořič displeje až do samotné cesty, kdy do něj bude nahrána elektronická visačka zavazadla. V současnosti se mohou cestující odbavit se systémem na letech Lufthansa a dále na aerolinií provozovaných linkách u United Airlines a Austrian Airlines. Aktuálně pak probíhají jednání s další třicítkou aerolinek, které mají o spolupráci zájem.

O LETADLE F13

VÝROBA

Počáteční myšlenku dělilo od prvního letu stroje sedm let výzkumů, plánování a schvalovacích procesů. Pro uskutečnění projektu takového rozsahu spojili své síly tři velcí partneři: JU-AIR, Sdružení přátel historických letadel (VFL) a RIMOWA, přičemž za iniciací projektu stálo sdružení VFL. Originální letoun Junkers F13 nechal vyrobit v roce 1919 německý podnikatel, technik a vizionář Hugo Junkers. První celokovové dopravní letadlo na světě sestrojené z duralu se v Junkersových závodech v Dessau vyrábělo až do roku 1933. Obchodník Dieter Morszeck z Kolína nad Rýnem, jehož otec před více než šedesáti lety vyvinul první kufry z téhož materiálu, měl pocit zvláštní spřízněnosti s projektem Huga Junkerse, a proto konstrukci této první letuschopné repliky F13 sponzoroval. „Hugo Junkers byl prvním člověkem, který při konstrukci letadla použil dural. Plech opatřený drážkami se stal po celém světě charakteristickou známkou letounů Junkers – a kufrů RIMOWA,“ vysvětluje Dieter Morszeck a dodává: „Právě proto jsem sledoval a podporoval konstrukci letuschopného stroje Junkers F13. Chtěl jsem světu navrátit důležitou kulturní hodnotu; ne do muzea, ale tam, kam patří – na nebe.“

Týmy složené ze společností Kälin Aero Technologies, MSW Aviation, Naef Flugmotoren AG, AeroFEM GmbH a JU-AIR strávily stavbou repliky slavného letadla celkem 24 měsíců. Tým F13 bádal v nejrůznějších archivech v různých zemích světa, aby mohl vyvinout perfektní stavební plány. Jako zvlášť nepostradatelný se přitom ukázal být stroj Junkers JL6 z Muzea letectví a kosmonautiky v Le Bourget v Paříži. Technici ho měřili pomocí laserů a získané údaje poté zadávali do nejmodernějšího 3D konstrukčního softwaru.

FAKTA

Konstrukce letounu Junkers F13 v Černém lese v Německu si vyžádala 12 000 hodin práce. Dolnokřídlý letoun s otevřeným dvoumístným kokpitem obsahuje celkem 2 600 součástek, které drží pohromadě přes 35 000 nýtů. Na závěrečnou úpravu povrchu se spotřebovalo 60 kilogramů barvy. Historickou repliku pohání devítiválcový hvězdicový motor Pratt & Whitney Wasp Junior R-985 o výkonu 450 koňských sil. Interiér je luxusně vyvedený v jemné kůži.

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama