Konec multikulturní akce Praha Září oslavili diváci s legendární kapelou Lucie, která vystoupila v pondělí 28. září na Křižíkově fontáně na Výstavišti Praha. Koncert kapely Lucie se kvůli opatřením uskutečnil pouze pro 2000 diváků ve dvou sektorech po 1000 lidech. Kapela zahrála celkem 22 písní – včetně těch nejznámějších, ale představila i nové písně z alba EvoLucie. Smělý plán zorganizovat třítýdenní akci se tak nakonec vyplnil a to i přes náhlá vládní opatření. Unikátní akce, která vznikla spojením desítek organizací, festivalů a stovek umělců, rozzářila září a navrátila české živé kulturní scéně naději na lepší časy. Akci si nenechaly ujít tisíce návštěvníků.
Akce Praha září vznikla právě kvůli složité situaci, ve které se kulturní scéna na jaře ocitla. Cílem třítýdenní slavnosti bylo spojit různé organizace, podpořit umělce a dodat divákům naději i po několika měsících, kdy tu vše koronavirus zhasl, opět rozsvítit Prahu. „Po celou dobu jsme nabízeli divákům desítky představení různých žánrů. Jsme rádi, že jsme měli díky spolupráci jak s Výstavištěm tak s radnicí hlavního města Prahy možnost zorganizovat něco výjimečného a dát najevo, že rušení akcí a účasti na nich není směr, kterým by se naše společnost měla vydat,“ říká o akci jeden z iniciátorů akce Praha Září pořadatel festivalů United Islands a Metronome Prague David Gaydečka. „Jsme rádi, že jsme mohli pomoci i, že se Praha stala na konci léta dějištěm mnoha různých kulturních aktivit. S radnicí Prahy budeme i nadále vyvíjet vedle všech důležitých aktivit také maximální úsilí a budeme pomáhat kulturní scéně v aktuální složité situaci“, říká radní pro kulturu hlavního města Prahy Hanka Třeštíková
„Společně s širokým týmem organizátorů, účinikujících a partnerů prokázali, že má smysl něco organizovat, že to jde bezpečně. Slíbili jsme, že vše bude a nic nebudeme rušit a to se vydařilo včetně závěrečného koncertu Lucie,“ popisuje David Gaydečka. Dodává, že i přes určitou nejistotu, kterou vyvolávala vládní opatření, se podařilo koncert Lucie vyprodat a zajistit divákům bezpečný a unikátní zážitek, který se možná letos už nebude opakovat. „Koncert Lucie byl včera pravděpodobně největším koncertem na území Evropy. V aktuálních podmínkách nám ale nešlo o to shromáždit co nejvíce lidí. Nabízeli jsme divákům komfortní a bezpečný průběh všech akcí. Připravili jsme oproti vládním opatřením navíc akreditační systém, který by umožnil pomoci s trasováním. Za celé tři týdny ale nedošlo k jedinému kontaktu ze strany hygieny. Troufám si tedy tvrdit, že se potvrdilo, že kulturní akce mohou být bezpečné, nevznikají na nich ohniska šíření viru a není tak důvod k jejich zásadnímu omezování. Věříme, že tento výsledek pomůže všem s organizací akcí ještě letos na podzim i v příštím roce. Možné to ale bude jen, pokud bude vláda naslouchat kulturní scéně a podaří se nám různým organizotárům veřejnost dostatečně přesvědčit, aby z kulturních akcí neměla ani nadále obavy,“ doplňuje další z organizátorů akce Praha Září Martin Voňka.
Na akci Praha září se se svým programem vystřídalo více než 15 pražských festivalů, stovka hudebníků a umělců a desítky projekcí a doprovodných akcí. „Evidujeme za ty tři týdny přes čtrnáct tisíc diváků, kteří si vyzvedli akreditaci na celé Praha Září. Jednotlivých akcí, na které jsme distribuovali vstupenky přímo nebo byly i placené, se zúčastnilo necelých jedenáct tisíc diváků. K tomu odhadujeme, že obdobný počet diváků navštívil volné zóny akce bez kulturního programu, které nevyžadovaly vstup se vstupenkami. Možná jsme na začátku očekávali i vyšší návštěvnost a třeba i delší čas, který by diváci v prostoru Praha Září strávili, ale hlavním cílem na určitou dobu nebude soutěž v počtech diváků nýbrž vůbec dokázat něco pro veřejnost zorganizovat.“. Během tří týdnů mohli návštěvníci chodit na koncerty, divadelní představení, představení nového cirkusu, na projekce v letním kině, na přednášky a debaty a spoustu dalších akcí, které Výstaviště v září rozzářily. Akce proběhla za podpory hlavního města Praha, Výstaviště Praha a partnerů, kterými byli CETIN, Pilsner Urquell, Sev.en Energy a Volkswagen. Mediálními partnery byli Česká televize, Czech News Centre, Český rozhlas a Radio 1.