reklama

V Lázních se znovu zvedly vlny. Přijďte se vykoupat na novou výstavu

reklama

Libereckou galerii zaplavily monumentální dřevěné vlny. Zcela ojedinělá instalace slovenského umělce Juraje Gábora je součástí výstavy Mystika hygieny, která má nejen připomenout původní účel této lázeňské budovy, ale také upozornit, v jak neklidné a informačně zaneřáděné době žijeme. Vlny, zabírající celou plochu podbazénové haly, doplňují objekty dalších umělců a dohromady vytvářejí jeden kompaktní „očistný“ celek. Výstava bude v galerii k vidění a „očistné koupeli“ až do konce letních prázdnin. 

Fascinace přestavby lázní na galerii, to byl hlavní impuls ke vzniku této mimořádné mezinárodní výstavy pod kurátorským vedením historiků umění Lenky Sýkorové a Viktora Čecha. Ti za tímto účelem oslovili slovenského výtvarníka Juraje Gábora, který se motivem „vlnění“ zabývá již několik let. „Na zhmotnění ideje vlnění jsem pracoval od roku 2015. Výjimečný prostor haly pod bazénem o rozměrech 10 × 20 metrů mi umožnil realizovat minimalistický, ale velmi pracný projekt dřevěných vln a na jejich povrchu instalovat další umělecká díla korespondující s obsahem výstavy,“ říká Juraj Gábor. 

Očistná koupel mezi nebem a dnem 

Dřevěná platforma nazvaná „Vlnění“ prošla dokonce statickou zkouškou a může se pochlubit úctyhodnou nosností 500 lidí. Dřevo na její realizaci dodala pila z Oldřichova v Hájích. Prkna pak do výsledné podoby zpracovával přímo v prostorách galerie autor společně se třemi tesaři po deset dnů. „Nosná dřevěná konstrukce pomyslně evokuje vodní hladinu a odkazuje k původnímu účelu sálu. Návštěvník proplouvá prostorem a ocitá se mezi nebem – skleněným stropem – a dnem,“ vysvětluje Anna Habánová z Oblastní galerie. „Kurátorský koncept pracuje s jasně viditelnou symbolikou očisty vodou, a to nejen v rovině fyzické, ale i psychické. Síla dřevěných vln tkví v pravidelnosti a měkkosti vedoucí ke zklidnění mysli. Zároveň se jedná o architekturu, v níž jsou ostatní díla přímo vystavena, a výsledná křivka zvlnění s nimi koresponduje.“

Kysané zelí a relaxační katafalk

Jak nahlížejí na hygienu, zdraví a relaxaci současní umělci, prozrazují další exponáty. Přímo z dřevěné podlahy vyrůstají ocelové figury Tomáše Roubala, připomínající lázně jako místo odpočinku, setkávání a také glosování aktuálních společensko-politických problémů, stejně jako je tomu v českých hospodách a kavárnách. David Vojtuš ve svých „tetovaných“ gumových polštářích zase parafrázuje jeden z nejtypičtějších materiálů spojených s moderní hygienickou obsesí – průhledné plasty umožňující důslednou izolaci i snadnou očistu.  

Na chemické a biologické procesy, které jsou neodvratitelnou součástí naší tělesnosti, se zaměřují ve svých instalacích Anetta Mona Chisa a Lucie Tkáčová. „Autorky zde představují objekty se skleněnými hlavami, v nichž kvasí zelí a další zelenina. Celkový vizuální dojem je tak doplněn o barvu,“ doplňuje Habánová. 

Dřevěné vlny a všechny vystavené objekty lze pozorovat i zpod černého „katafalku“. Stačí ulehnout a nechat na sebe umění působit. „Cséfalvayova videoinstalace vtahuje diváka do intimního dialogu s mystickou postavou asyrského ochranného božstva Lamassu a odkazuje tím ke kořenům hygieny jako rituální očisty nejen fyzické, ale především duchovní,“ vysvětluje kurátor Viktor Čech.

Mystika hygieny chce bojovat i v národní soutěži muzeí

Mystika hygieny bude v Oblastní galerii v Liberci k vidění po celé léto. „Výstavu chceme přihlásit i do prestižní národní soutěže Gloria musealis. Instalace tohoto rozměru vznikají totiž v českém výtvarném umění naprosto ojediněle. Jedná se o mimořádný počin, náročný nejen po umělecké, ale i technické stránce,“ uzavírá Habánová.  

Výstavu tematicky doplňuje i doprovodná expozice v grafickém kabinetu Z lázní do Lázní, která představuje výběr grafických listů ze sbírek OGL s námětem lázeňství.

Oblastní galerie Liberec je příspěvkovou organizací Libereckého kraje. Galerie je otevřená denně mimo pondělí od 10 do 17 hodin, ve čtvrtky do 19 hodin. Galerie nabízí každý čtvrtek vstup zdarma.

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama